Kundbproblem vid entreprenaduppdrag på löpande räkning

Startat av Kiki, oktober 09, 2009, 09:31:27 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,
hur gör jag bäst med följande problem:
Vi utförde flera månader byggnadsarbeten ute hos en kund.
Det gjordes inget avtal, utan vi jobbade löpande och fakturerade löpande.
För att vara klart snabbare anlitade vi 2 medarbetare till,som subentreprenör. Dem skulle fakturera till oss.
Kunden var inte nöjd med deras arbete men sa ingenting.Alltså följde de med dagen efter också.
Den dagen packade vi ihop våra grejer vid lunchtiden på grund av förolämpningar mot oss från kundens sidan. Dem menade,mellan raderna, att vi kanske skulle fuska med fakturorna vad det gäller material. Vi packade ihop och körde hem. Kunden vill nu inte betala för dem andra 2 medarbetare för dem tyckte arbetet var inte bra, men som sagt, kunden sa inget ord om detta innan. Nu vägra kunden betala ett antal timmar.
Vi menar att kunden inte har rätt att dra av mer timmar än vi kommit överens om i efterhand.

Vad säger ni?

Sen ett problem till.
Vi gjorde ett fel på byggplatsen. Vi vet att det är vårt fel och är givetvis beredda att åtgärda felet på egen räkning. Kunden(samma kund) menar nu, att på grund av vi lämnade byggplatsen tidigare (efter vi packade ihop) inte har rätt att åtgärda felet själva, utan dragit av en summa på den senaste fakturan.
Vi meddelade innan de dragit av summan, att vi anser har rätt att åtgärda felet själva 2 gånger innan dem kan anlita en annan. Men kunden säger, nej.

Fakturan betaldes nu med avdrag av en viss antal timmar för medarbetaren samt avdrag för åtgärdet av felet.

Vi menar att man inte kan agera på det viset.

Vad skulle ni har gjort. Och vilka rättigheter och skyldigheter ligger på vår sidan?

Tacksam för er hjälp.
Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!
Det är ett komplext problem eftersom ni inte har skrivit något avtal (skriftligt avtal) och eftersom det inte finns någon specifik lag som reglerar försäljning och köp av tjänster mellan företag. Avtalslagen (1915:218) gäller för ert avtal men är dock inte till mycket hjälp i detta fallet. För att få vägledning när det gäller det här kundproblemet så är det nog bäst att studera rättsfall som berör liknande kundproblem och att söka vägledning i liknande lagar som kan tillämpas analogt. Liknande lagar är köplagen (1990:931) som gäller försäljning och köp av varor mellan näringsidkare och konsumenttjänstlagen (1985:716) som gäller försäljning av tjänst från näringsidkare till privatperson.

Jag har inte kollat några rättsfall men jag rekommenderar dig att kolla upp några rättsfall för att få lite mer kött på benen i den här frågan.