Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Från HB till AB

Startat av Kiki, augusti 17, 2009, 01:12:51 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,


Vi har ett byggföretag och vi funderar på en "omvandling" av vårt HB till ett AB.

Jag vet inte hur man gör det och tänkte fråga vad som krävs för det.

1) Kan jag fortsätta med att sköta bökföringen själv, och lämna över allt senare till en revisor? Exempelvis vid slut av varje månad eller år?

2) Hur funkar det med eget kapital och den insättningen på 100 000,- som krävs? Kan det vi redan har i eget kapital och inventar ingår i de 100 000. Och om man inte har tillräckligt i HB kan jag helt enkelt sätta in skillnaden i det egna kaptalet?

3)Till och med en AB är jag en anställd medarbetare?

4) Hur mycket skatt betalas i slutändan?

5) Vad händer med redan utförda arbeten i HB. När man omvandla till ett AB då finns tiden man haft med sitt HB inte med i registrering utan bolaget kan ses som helt nytt fr.o.m. omvandlingsdatum. Fallar garantien bort på arbeten man utfört innan hos en kund?


För det första var det allt...kanske det kommer fler frågor med tiden.. ::)

Tack,

Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!

1) Kan jag fortsätta med att sköta bökföringen själv, och lämna över allt senare till en revisor? Exempelvis vid slut av varje månad eller år?
Du kan fortsätta att sköta bokföringen själv. Så länge det fortfarande är revisionsplikt för aktiebolag så måste du anmäla och registrera en revisor för ditt aktiebolag. En revisor granskar din årsredovisning och din bokföring för att kontrollera överensstämmelse med lagar och god redovisningssed, styrelsen i ett aktiebolag har ansvaret för redovisningen i bolaget. En revisor utför alltså en revision eller granskning av din bokföring och din årsredovisning, en redovisningskonsult hjälper dig med bokföring och årsredovisning. Om du skall bilda ett aktiebolag måste du ta kontakt med en revisor, om du själv ombesörjer bildandet och registreringen så skall revisorn registreras för ditt aktiebolag. En revisor kan även hjälpa dig med bildandet och registreringen av ett aktiebolag, om man vill att det skall gå snabbt kan man köpa ett lagerbolag via revisorn.

2) Hur funkar det med eget kapital och den insättningen på 100 000,- som krävs? Kan det vi redan har i eget kapital och inventar ingår i de 100 000. Och om man inte har tillräckligt i HB kan jag helt enkelt sätta in skillnaden i det egna kaptalet?
Ett aktiebolag kan bildas via kontantbildning eller apportbildning, det smidigaste sättet att bilda aktiebolag är genom kontantbildning. Med kontantbildning menas att ni betalar in 100 000 SEK på ett bankkonto upprättat i ert aktiebolag under bildande, ni måste få ett bevis från banken på att dessa 100 000 SEK har betalats in på bankkontot för ert aktiebolag under bildande då detta bevis måste bifogas er ansökan om registrering till Bolagsverket. Apportbildning innebär att man sätter in tillgångar i aktiebolaget motsvarande ett värde om 100 000 SEK, dessa tillgångar måste då vara tillförligt värderade och till nytta för aktiebolaget. En revisor måste intyga att apportegendom tillförts aktiebolaget, att apportegendomen är till nytta för bolaget och att värdet av apportegendomen inte tagits upp till ett högre värde än verkligt värde.

Ni kan göra en kombination av kontantbildning och apportbildning med både tillskjutande av apportegendom och kontanta medel. Om ni har 100 000 kontant att sätta in kan ni dock betala in dessa 100 000 till ett bankkonto och göra en kontantbildning för att sedan köpa in inventarierna till aktiebolaget från handelsbolaget. Innan aktiebolaget har bildats eller när aktiebolaget har bildats skall ni avregistrera handelsbolaget. Periodiseringsfonder och expansionsfonder som ni har som delägare i handelsbolaget kan föras över till aktiebolaget utan att utlösa beskattning, expansionsfonderna går in som eget kapital i aktiebolaget.

3)Till och med en AB är jag en anställd medarbetare?
I ett aktiebolag är du anställd trots att du är aktieägare, du skall därmed ta ut lön som en vanlig anställd. Detta utgör en skillnad mellan aktiebolag och handelsbolag då en delägare i ett handelsbolag inte kan vara anställd i handelsbolaget.

4) Hur mycket skatt betalas i slutändan?
På den lön som betalas ut till dig som anställd i aktiebolaget betalas vanlig löneskatt, arbetsgivaravgift och kommunal skatt. På aktiebolagets vinst betalas en bolagsskatt om 28 % och på utdelning i fåmansbolag betalas en kapitalskatt om 20 %. Utdelning tas från beskattad vinst (28 %) och i ett fåmansbolag finns det gränser för hur mycket man kan ta ut i utdelning till en kapitalskatt om 20 % (3:12 regler).

5) Vad händer med redan utförda arbeten i HB. När man omvandla till ett AB då finns tiden man haft med sitt HB inte med i registrering utan bolaget kan ses som helt nytt fr.o.m. omvandlingsdatum. Fallar garantien bort på arbeten man utfört innan hos en kund?
Delägarna i ett handelsbolag är solidariskt och fullt ansvariga för de förpliktelser som ett handelsbolag ingår och det blir ni som delägare som blir ansvariga för att fullgöra eventuella garantier eller dyligt.