Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

information på verifikation

Startat av Kiki, februari 25, 2009, 12:36:49 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

jag tror att jag gjorde några fel vid bokförings början.
Man lär sig ju med tiden, men tänkte ta upp det här ändå.
Jag är lite osäkert vad det gäller obligatoriska information som lämnas på en verifikation.

Om vi antar att jag bokföra en faktura jag fick, då hamnar ju fakturan i en pärm där allt samlas i den rangordningen som det boföras. Jag sätter på min stämpel för att skriva in konton ex:

1930    Kredit 100
4010    Debit   80
2641    Debit   20

Utanordnas....skriver jag datumet för bokföringen
Attesteras.....mitt namn

Firmans Organisationsnummret, kvittonummer finns ju på fakturan som finns i pärmen nu.

Mitt bokföringsprogram, SPCS 500 (lite äldre version) jag använder har bara en begränsad plats för att skriva vad verifikationen handlar om.

Jag skriver kort ärendet, företags namn och kvitto nr. Datumet händelsen avser finns att ställa in.
Konton klickar jag på och anger summan.

Min bror som har koll på sådant sa till mig att om skatteverket kommer tar dem inte pärmen utan programmet med sig för kontroll. Stämmer det? Min bror bor ju i Tyskland där det kanske är andra regler som gäller.

Frågan går altså in på hur detaljerat information om fakturan behöver det finnas just i programmet?
Plats för ärendet, Företagsnamn, Organisationsnummret, Kvittonummer finns inte.

Hur gör ni?
Tack,

Kiki

Kiki