Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Kund som inte betalar

Startat av Kiki, februari 17, 2009, 08:33:35 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

vi har fakturerad en tjänst till en privatperson som bor i Danmark.

Det ser ut som om inte tänka betala.
Det handlar inte om en jättesumma men ändå....

Kan vi, efter vi har väntad en tid till, bokföra det som en kostnad? Om ja....hur gör jag?

Och...vi har skickad ut två påmisselsefaktoror till honom och egentligen skulle jag helst försöka att få in pengarna. Vilka möjligheter finns för oss som Handelsbolag? Finns det möjligheter överhuvudtaget, eller är detta en slags självrisk? Men tänk om alla gör så?? >:(

Kanske någon har en idé?

Tack,
Kiki

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
Du har möjligheten att fastställa skulden genom att ansöka om ett Europeiskt betalningsföreläggande hos kronofogden. Om skulden är fastställd och kunden i danmark på obestånd så kan du även ansöka om utmätning eller att den här kunden försätts i konkurs och möjligtvis erhålla täckning för din fordran ur konkursboet.

Om det inte går att driva in din fordran så får du bokföra denna fordran som en kundförlust vilket innebär att din fordran bokförs som en kostnad.

Europeiskt betalningsföreläggande
Mallar för indrivning av fordringar
Bokföra kundförlust

Kiki

Tack för svaret, det är väldigt hjälpsamt! :)

Trevlig helg.. ;D
Kiki