Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

enskild firma bokföringsproblem

Startat av Bleckert, december 13, 2008, 01:51:13 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Bleckert

Hej! är ny här på forumet och hoppas få hjälp men en ganska besvärlig situation. (ursäkta den dåliga rubriken men jag kunde inte komma på nått bra)

Jag och min kollega driver var sin enskild firma men under ett bolagsnamn (av praktiska skäl för att undvika HB). vi jobbar med filmproduktion jag står för det administrativa arbetet och han för det konstnärliga. detta är vårt första år som företagare. nu är det så att jag ska sent om sides ta tag i hans bokföring. här kommer problemet:

I sommras jobbade min kollega på en produktion som inte jag var med på. av misstag sattes en handkassa på ca 15000 kr in på hans företagskonto som han sedan använde för att köpa en massa olika saker för, och fick således en massa kvitton. okunnig och oerfaren som han var lämnade han ifrån sig alla kvitton till sin uppdragsivare som i sin tur skulle bokföra det. hela problemet är att han har haft ett flöde på ca 15000 kr på kontot som i slutändan gick jämnt ut men han saknar kvitton för det. vi har kontaktat uppdragsgivaren om problemet och bett dem lämna tillbaka kvittona så att han kan fakturera dem i stället, något de inte är intresserade av.

Fråga 1: eftersom att hela ärendet balanserar, 15000 in 15000 ut, kan man skita i att ens ta upp det i bokföringen och låta det vara?

Fråga 2: hur fan ska man lösa det om det inte går att göra så?

Är lite rörigt så fråga gärna!!!

tacksam för svar!

mvh Jonas

Fredrik Stigsson

Hej!
Eftersom det har förekommit transaktioner, så bör dessa bokföras, den första innebar att det uppstod en skuld till uppdragsgivaren och de andra när betalningar skedde och därmed skulden avbetalas eftersom kvittona överlämnas till uppdragsgivaren.

Exempel inbetalning av 15 000
1930 Checkräkning; Debet ; 15 000
2890 Övriga kortfristiga skulder; Kredit; 15 000

Exempel, betalning 2000
1930 Checkräkning; Kredit; 2 000
2890 Övriga kortfristiga skulder; Debet; 2 000