Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

periodiserar webbsida?

Startat av Kiki, juli 18, 2011, 10:22:04 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hej,

har haft en utgift för framställandet av en webbsida på ca. 15 000,- exkl.moms

Ska /får jag periodisera kostnaden på 3 år exempelvis?

Har ett AB.

Tack för ett svar

Cordula

Enligt min uppfattning ingen periodisering. Det handlar ju inte om någon inventarie. Hur bokför du webbsidan, som it- tjänst?

Kiki

Tack för ditt svar.
Jag hoppades att jag kanske skulle få dela upp utgiften så att inte hela beloppet kostnadsförs direkt eftersom vi har haft större marknadsföringskostnader i år, men ...hm..

Då tjänsten gjordes av nån som har företaget i annat EU land bokförde jag den som tjänstförv.från annat EU land. Men annars hade jag troligen bokfört på något reklamkontot.Och eventuella underhåll eller problem som IT-tjänst.

//KI

Fredrik Stigsson

Hej!

Du kan läsa mer om att bokföra balanserade utgifter här.

Utdrag från länkad sida:
En redovisningsenhet som följer bokföringsnämndens rekommendationer för K1- och K2-företag får inte redovisa internt upparbetade immateriella tillgångar i balansräkningen och dessa företag har därför inte möjlighet att aktivera balanserade utgifter i balansräkningen.

Kiki

Hej Bokföring,

det förstår jag nu inte..varför är det en internt upparbetad immateriell tillgång?

Det är en webbsida någon har gjort mot faktura.
Då beloppet på 15 000,- är rätt stort tänkte jag bara att kanske fördela utgiften på 2 eller 3 år om det går.

Eller missförstår här något kanske?

Kiki

Fredrik Stigsson

Hej!

Det har du rätt i Kiki, det är jag som har fel. Det är ingen internt upparbetad immateriell tillgång och då kan du periodisera utgiften.

Läs mer om utgifter för hemsida här

Kiki

Hej igen,

tack för ditt svar.

Hur ser det då ut med fördelning av beloppet?

Webbsidan kostade 15 000,-

Går det ex. att periodisera i 2 år? 7 500,- per år?
Eller måste man ta då 3 år?

Vad är då mest rimligt? Vi har fördelar minst fram till slutet av nästa år innan man kanske behöver se om den. ( fast att vi regelbunden aktualiserar sidan)

Ki

Fredrik Stigsson

Hej!

I din bokföring får du maximalt skriva av en immateriell anläggningstillgång över 5 år enligt årsredovisningslagen, du kan skriva av den över 2 år om du vill. Den skattemässiga avskrivningen måste dock beräknas enligt bestämmelser i Inkomtskattelagen, huvudregeln eller alternativregeln, och det smidigaste är då att du skriver av den över 5 år rent skattemässigt (20 % per år).

Kiki


Kiki

Någon fundering till....

är inte 15 000,- avskrivningstid på 5 år rätt långt för en webbsida? Den ska ju aktualiseras och bearbetas inom rätt kort tid. Tror du inte att 3 år skulle ge en mer rättvisande bild? 5000,- per år?

Tack
Ki

Fredrik Stigsson

Hej,

3 år låter rimligt. Om du skriver av hemsidan med 5000 SEK per år (15000 SEK investering) så behöver du redovisa en bokslutsdisposition för underavskrivning (negativ överavskrivning) varje år om exempelvis 2000 SEK.

Kiki

Hmm, varför behöver jag göra en underavskrivning? Går det inte bra att lägga upp denna som tillgång, bedöma 3 år, och skriva av samma belopp under 3 år?

Fast att jag måste säga att jag hittills inte behövde läsa in mig i ämnet underavskrivningar. Som jag hittills hade förstått det kan man göra underavskrivningar som typ "jag sparar ett visst belopp av avskrivning" för att påverka mitt resultat. men måste skriva av det uppskjutande beloppet något annat år?

Varför jag behöver göra en underavskrivning vid det här fallet förstör jag inte. ???

Kan du förklara det här för mig kanske? 

är väldigt tacksam samt nyfiken....

KI

mikaelgreen

Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Kiki

hej,

tack för länken, jag tror jag väljer det som vi bokförare gillar mest, precis som du säger....plan och ordning.. ;D

Så då kommer det att bli 5 år helt enkelt.

men beloppet är inte för litet för att kunna skriva av? 15 000,- sammanlagt utgift. Alltså finns det en minimigräns?
Eller får jag välja vid året slut hur jag vill hantera det?

tack,
Hälsningar Kiki

mikaelgreen

Egentligen ska man väl göra en plan när man köper in nånting, men i praktiken kan du välja i slutet av året. Det är väl i bokslutet man så att säga cementerar det.

Det finns egentligen ingen undre gräns för att skriva av nånting, såvitt jag vet. Du får ta hela kostnaden i år om du vill, men du måste inte. Sen är ju frågan hur mycket poäng det är att mecka med avskrivningar på ett sånt litet belopp. Förmodligen bara om du verkligen behöver hålla uppe resultatet så mycket som möjligt.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.