Hur hantera tfn-faktura skiftet 2011/2012, enskild firma

Startat av Acka, december 28, 2011, 12:05:07 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Acka

Hej, hoppas alla haft en trevlig jul och får ett kommande gott slut.
Har ett litet bekymmer inför årskskiftet och kostnader på faktura som gäller både 2011 och 2012:
Har en tfnfaktura som  skall vara betald 120107. Den innehåller 875:- för samtal mm avseende 2011 samt bredband och mobila tjänster för 438:- avseende 2012. Totalt 1313:-. Måste väl delas upp per år, fast betalning sker 2012.
Hur bokför jag denna nu vid årsslut? Har enskild firma, kontantmetoden.

Tacksam för ett klarläggande//Acka

ulferik

Använder du dig av det förenklade årsbokslutet så behöver man inte periodisera interimsposter på belopp under 5 000 kr.

Bokföringsnämndens vägledning 2006:1 definierar vad som avses med "god redovisningssed" vid förenklade årsbokslut:

Förskott till leverantör omfattar både betalningar som avser en framtida leverans av en vara eller tjänst och s.k. förutbetalda kostnader. En första förhöjd leasinghyra är ett förskott som ska fördelas över avtalsperioden.
En betald premie för en försäkring som berör två räkenskapsår är inte ett förskott utan ska kostnadsföras i sin helhet även om en del av premien avser påföljande år.
I posten Övriga fordringar ska följande tas upp efter värdering enligt punkterna 6.63 och 6.64:
o Förskott till leverantör, exklusive avdragsgill mervärdesskatt, överstigande 5 000 kronor, där leverans, delleverans eller utförande av tjänst inte påbörjats (förskottsutbetald).
o Första förhöjd leasinghyra, exklusive avdragsgill mervärdesskatt, överstigande 5 000 kronor (förskottsutbetald).
o Ränteinkomster, sammanlagt överstigande 5 000 kronor, som är hänförliga till räkenskapsåret men som företagaren får först nästa år (efterskottsinbetalas).
o Ränteutgifter, sammanlagt överstigande 5 000 kronor, som företaget har betalat under räkenskapsåret men som är hänförliga till nästa år (förskottsutbetald).

Acka

Hej o tack för infon.
Vad jag förstår så behöver jag alltså inte bry mig om att hantera fakturan under 2011, utan bokföra den som vanligt när betalning sker 7/1 -12:
D6212 (firmans del)                         K1940
D2641 (moms på firmans del
D2013 (privat del inkl moms)

så länge jag håller mig under 5000:-!!? Känns genast mkt enklare att hantera.

Mvh
Acka

jejja

Citat från: Acka skrivet december 28, 2011, 12:05:07 PM
Hej, hoppas alla haft en trevlig jul och får ett kommande gott slut.
Har ett litet bekymmer inför årskskiftet och kostnader på faktura som gäller både 2011 och 2012:
Har en tfnfaktura som  skall vara betald 120107. Den innehåller 875:- för samtal mm avseende 2011 samt bredband och mobila tjänster för 438:- avseende 2012. Totalt 1313:-. Måste väl delas upp per år, fast betalning sker 2012.
Hur bokför jag denna nu vid årsslut? Har enskild firma, kontantmetoden.

Tacksam för ett klarläggande//Acka

Oj, vilken dyr telefonräkning! Jag har 399 + moms varje månad i Tele2 fastpris maxi. 3000 minuter, 3000 sms, etc varje månad. Kolla upp det!

Acka

Tack Jejja, det rör sig dock om den "privata" fasta tfn, har en hel del samtal som är affärsrelaterade,  alltså inte mobil-abonnemanget som jag inte alls betalar mkt för via Tele2.

Tack för att du reagerade.
Mvh
Acka