Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Årsredovisningslagen

Startat av Siffernörd, oktober 26, 2010, 08:49:16 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Siffernörd

Hejsan,

jag är tysk, men har bott i Sverige i drygt 5 år. Hälften av denna tid har jag jobbat med svensk redovisning och bokföring. Tyvärr är det fortfarande lite komplicerat att förstå svenska lagtexter.  ???

Kan någon av er vara snäll och förklara för mig följande författningskommentar till Årsredovisningslagen:

"Innehållet i god redovisningssed bör liksom hittills också bestämmas mot bakgrund av faktiskt förekommande praxis hos en kvalitativt representativ krets av bokföringsskyldiga."

Tack för hjälpen!

Hälsningar

Den tyska siffernörden  :)

Kiki

Hej...en tysk till, vad trevligt..

Kiki

mikaelgreen

Lagtexter tenderar att göra mig väldigt uttråkad, så jag läser dem endast i nödfall. :-)

Men om jag försöker tyda texten du bifogade, skulle jag säga att det är en slags disclaimer som säger ungefär "Förutom vad vi här har sagt ingår i god redovisningssed, kan man även inkludera det som faktiskt görs i verkligheten." Jag tolkar det som att om tillräckligt många seriösa bokföringsskyldiga gör på ett visst sätt, kan man anse att det är god redovisningssed. Vilken härligt luddig bestämmelse. :-)

Nån som har en annan idé?

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

TimFaste

Hej och välkommen!

Enkelt uttryckt skulle man nog kunna säga att god redovisningssed bestäms av Bokföringsnämnden. Skatteverkets krav påverkar också den goda seden.

Vad som är god sed kan te sig olika beroende av hur stort företaget är. För att skapa enhetlighet har det också tagits fram utförliga regelverk som till viss del syftar till förenkling, men som jag ser det framför allt är tänkta att skapa enhetlighet och jämförbarhet.

För den enskilde näringsidkaren är de s.k. K1-reglerna maximalt förenklande och blir därmed också ganska svaga när det gäller uppföljning och kontroll av verksamheten. Alternativet är då att tillämpa allmänna regler som bygger på Bokföringslagen och Bokföringsnämndens anvisningar.

För aktiebolag finns färdigt K2-reglerna som, ifall man väljer dem, ska följas till punkt och pricka. Man får då inte ta till någon redovisningsprincip hämtade ifrån andra normer. Så t.ex. får man inte ta upp värdet av egenproducerade immateriella tillgångar - även om Årsredovisningslagen tillåter det!

Vi ser fram emot att K3-reglerna blir klara och kan användas dels för de större aktiebolagen och dels av de som föredrar det regelverket framför K2.

Tja du siffernörd, det blev rätt mycket prat det här, men hoppas att du har nytta av något av det i varje fall ...

Siffernörd

Tack Kiki för välkomsthälsningen  :)

Tack, Micke, för att du såg "min" lagtext som nödfall!  :) Jag gillade verkligen dina enkla förklaringar.

Tack, TimFaste, för dina professionella synpunkter. Jag tror jag har förstått de ändå ...  ;)

Hälsningar från siffernörden