När börja bokföra för att få avdrag för ingående moms, momsregistrering

Startat av miu, september 28, 2008, 11:06:41 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

miu

Jag velat börja bokföra idag men har blivit osäker på en sak. Jag har fått min F-skatt i juli och blir momsreggad från 1 oktober när jag sätter igång min verksmhet. Och jag har pratat med skatteverket om att man får handla innan man har startat så det är solklart. Men jag är osäker på NÄR jag ska bokföra mina inköp.

Ska jag bokföra alla kvitton på 1 oktober trots att jag har handlat tex. 10 juli? Med tanke på att jag blir momsreggad den 1 oktober

Eller ska jag bokföra alla kvitton på det datumet som det faktiskt är köpt på?

Jag trodde att man skulle göra det på den dagen man har köpt varan. Men sen läste jag någnstans att om man bokför några inköp före man är momsregistrerad så får man inte tillbaka momsen. Så nu vågar jag inte bokföra för då kan det bli jätte fel.

Vet någon säkert hur det ligger till? Annars så får jag vänta med bokföringen idag och ringa skatteverket och kolla imorgon. :-)

Fredrik Stigsson

Hej!
Bokför inköpen när du påbörjar din momspliktiga verksamhet den 1 oktober så att den ingående momsen för dessa inköp kommer med i den första momsrapporten. Du kan ändå inte lägga på moms på något som du säljer före den första oktober i och med att du inte är momsregistrerad förren på detta datum. Jag antar därför att du börjar sälja och fakturera först i oktober.