avskrivna leverantörsskulder och andra avskrivna skulder?

Startat av Mikael_B, november 05, 2009, 11:39:55 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Mikael_B

Jag har en större mängd numera avskrivna leverantörsskulder i ett handelsbolag, av vilka det mesta kommer från obetalda fakturor flera år tillbaka.
Om jag nu får veta att företaget ifråga gått i konkurs, avregistrerats eller om de meddelat att fakturan kan struntas i utan att de skickat en kreditfaktura, är det bästa att ändå motkontera detta året som om de skickat en sådan och alltså sänka kostnaderna och momsen för i år? Eller finns det bättre metoder för såpass gamla leverantörsskulder?

Följdfråga; hur bokför man andra skulder som avskrivs som lån till bolaget från t ex privatpersoner. Där kan jag ju inte motkontera mot checkräkningskontot, eftersom saldot blir fel då. Är det ett tillgångskonto jag ska välja? Tacksam för idéer.

Fredrik Stigsson

Hej!
1. En leverantörsskuld har ju av dig tidigare bokförts som ingående moms och kostnad. Om en leverantörsskuld inte längre är en skuld på grund av ditt företag inte längre har en förpliktelse att betala till leverantören så skall leverantörsskulden bokas bort genom att göra en kontering som är omvänd jämfört med hur du bokförde leverantörsskulden innan.

Exempelvis, leverantörsskuld för kontorsmaterial om 1 250 skall bokas bort:
2440 Leverantörsskuld; Debet; 1 250
2640 Ingående moms; Kredit; 250
6110 Kontorsmaterial; Kredit; 1 000

2. Om en skuld inte längre är en skuld så skall denna skulden bokas bort genom att man gör en omvänd kontering jämfört med hur skulden bokförts från början.

Mikael_B

Ditt svar 1 berörande en utgift som till slut inte blev en utgift är ju det som jag redan var inne på och om man sänker utgifterna och utgiftsmomsen för ett år när man faktiskt har utgifter verkar det vara den bästa lösningen, att bokföra tvärtom hur man gjorde från början. Men om man inte har några utgifter det året skulden avskrivits så blir det ju konstigt ifall man skulle få negativa utgifter.

Ditt svar 2 berörande om hur man bokar bort en skuld, som ett lån som inte behöver betalas t ex, tar ju inte hänsyn till att jag naturligtvis inte kan exempelvis bokföra fiktiva pengar på företagets bankkonto om det var där pengarna sattes in när de blev en skuld, eftersom då blir ju saldot fel för det kontot. Man kan ju inte ha fel saldo på ett konto som finns i verkligheten med ett eget saldo, eller hur? Skulden har ju inte betalats tillbaka från bankkontot utan har upphört, så det vore ju inte överensstämmande med verkligheten att bara göra tvärtom hur man en gång bokförde in skulden i företaget, t ex såhär:
Skulden bokförs 2006:
1930 Företagets bankkonto; debet 2 500
2399 Övr långfristiga skulder; kredit 2 500

Vore det inte vettigare att kontera bort skulden mot ett konto som konto 8390 "Övr finansiella intäkter"? Då förs ju skulden bort utan att påverka balansräkningens tillgångar, men påverkar i slutändan resultatet. T ex så här
Skulden bokas bort 2009
2399 Övr långfristiga skulder; debet 2 500
8390 Övr finansiella intäkter; kredit 2 500

Fredrik Stigsson

#3
Hej!
När det gäller punkt 1 så kan det bli lite dumt om det inte finns några kostnader för just den posten under året. Ett alternativ är att bokföra den avskrivna leverantörsskulden som en intäkt.

Mitt svar i punkt 2 var en generell regel. Om företaget som i ditt exempel har fått in pengar som tillhör någon annan, ett lån, så skall inte denna skuld bokas bort på motsatt sätt jämfört med hur den bokfördes från början om långivaren beslutar att ge bort pengarna till företaget.

Alla balanskonton skall stämmas av och det får inte förekomma några differenser mellan bokfört saldo och verkligt saldo, en annan generell regel.