Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Rotavdrag/husarbete hur bokföra?

Startat av cinas, november 03, 2009, 12:22:58 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

cinas

Jag undrar om och hur man skall bokföra arbete som gjorts med rotavdrag och hur ersättningen från skatteverket skall och var bokföras? Då vi gjort detta och fått utbetalning från skatteverket? Finns det något man bör tänka extra på? /Carina

TimFaste

Jobbet bokförs som vanligt:

3xxx Försäljning (kredit; netto)
241x Utgående moms (kredit; moms)

Sedan får du fordringar åt två olika håll - kunden och skatteverket:

1511 Kundfordringar (debet; kundens andel)
1513 Fordr ROT (debet; skatteverkets andel)

Detta var steg 1 som händer vid försäljning/fakturering.

Steg 2 är att bokföra betalningen från kunden som då blir:

1930, 1940, 2330 (vilket konto som nu används; debet)
1511 (kredit; kundens betalning)

Du skickar in och kräver pengar av skatteverket och när de kommer bokför du följande:

1930, 1940, 2330 (vilket konto som nu används; debet)
1513 (kredit; skatteverkets andel)

Om skatteverket vägrar att betala ut pengarna får du flytta din fordran från konto 1513 till konto 1511 och kräva kunden på resterande belopp.

monica-m

Detta gäller ju bara om du har faktureringsmetoden!
Hur vill du bokföra det hela med bokslutsmetoden?
Mvh Monica

Kiki

Du kan bokföra din fordran hos Skatteverket när kunden har betalat sin del.

Vi fick redovisa hos Skatteverket att kundens inbetalning har registrerats och bokförts innan Skatteverket betalade ut utomstående beloppet. Denna ROT fordring skulle alltså senast bokföras när kunden betalar sitt och innan du ansöker.

Kiki

Cordula

Jag bokför inga fordringar.

Hälften av pengarna kommer från kunden. Alltså bokför jag försäljning och utgående moms. Sedan kommer rotavdraget från skatteverket- tyvärr på det privata personkontot, så att jag mest för över pengarna till företagskonto. Även här bokför jag försäljning och utgående moms. Allt på den dagen pengarna kommer in.

ulferik

Om du tänker logiskt runt "en affärshändelse ska bokföras när den sker" så är det kunden som du fakturerar momsen och som man bör bokföra hela momskostnaden på. Arbetet är också en affär mellan dig och kunden varför den del Skatteverket går in och betalar (om alla villkor är uppfyllda) bör till vidare betraktas som en fordran (utan att blanda in någon moms) på Skatteverket.

Skulle det senare visa sig att Skatteverket inte medger något ROT avdrag får fordran ombokas och krävas av kunden.

monica-m

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Vid ROT-avdrag så är det ju halva arbetskostnaden inklusive momsen du begär från skatteverket. Då ska du ju bara fakturera kunden för halva momsen!

ulferik

Man fakturerar inte Skatteverket någon moms utan fakturan med hela momsen ställs till kunden. Hälften av arbetskostnaden + moms dras av på fakturan som ett belopp, vilket Skatteverket efter din anmälan betalar ut.

Vid utbetalningen krediterar du fordran i bokföringen (utan att blanda in någon moms).