Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Moms & frakt

Startat av byw, februari 03, 2009, 09:57:00 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

byw

Hej!

Om jag väljer att ha Fraktkostnader under en egen post i min bokföring, hur blir det då med momsen när jag ska bokföra frakten? Ska jag räkna ut moms på frakt då eller ska jag inte fylla i någon moms utan bara fraktkostnaden?

Sedan undrar jag också hur man går tillväga vid följande situation:
Jag har beställt från utlandet. Företaget jag beställde från gjorde ett direkt momsavdrag när jag uppgav mitt VAT-nummer. Hur bokför jag inköpet då?

Tack på förhand!
/byw

Fredrik Stigsson

#1
Hej!
På ett kostnadskonto bokförs alltid belopp exklusive moms, momsbelopp bokförs på momskonton för utgående eller ingående moms. Om du bokför den frakt som faktureras kund på eget konto för frakt skall detta konto ha en momskod för momspliktig försäljning.

Exempel:
Bokföra varuförsäljning Sverige, Kredit 30d, Exempel:
Försäljning av varor, 25% moms, totalt 12 500 kr, 9000 kronor är varuvärde och 1000 kr är frakter.

1510 Kundfordran; Debet; 12 500
2611 Utgående moms 25%; Kredit; 2 500
3520 Frakter 25%; Kredit; 1 000
3051 Varuförsäljning 25%; Kredit; 9 000

Exempel, faktura från DHL för frakt till kund
2440 Leverantörsskulder; Kredit; 12500
2640 Ing moms; Debet; 2500
5710 Frakter; Debet; 10 000

När du köper från annat EU-land och uppger ditt VAT-nummer så lägger inte leverantören på någon moms och då bokförs detta inköp enligt vad som finns att läsa under länk nedan (Omvänd skattskyldighet: både utgående och ingående moms bokförs):

Bokföra varuinköp från annat EU-land än Sverige

byw

Hej igen,

Tack för ditt svar. Jag tror jag är med på vad du menar men jag bokför i Visma Enskild Firma och har alltså inte bokföring med debet och kredit. Jag lägger in fakturor med belopp och moms på en och samma gång och sedan lägger programmet automatiskt allt i rätt kategorier. Så om jag separerar varuinköpet och frakten, ska jag då i verifikationen på frakten fylla i att 25% av beloppet för frakt är moms?

Samma fråga blir det ang momsen på mitt köp med utlandet. Ska jag göra en verikfikation med varuinköpet och moms på det och sedan en verifikation på bara ingående moms?

Hmm, ibland blir det ju krångligare att bokföra utan debet och kredit märker jag ;)

Fredrik Stigsson

Hej!
Jag antar att du får lägga till en kategori för "Inbet-frakt" och sedan registrera försäljning och frakt separat i två olika poster, då skall du även registrera momsen som hör till frakten separat och momsen som hör till försäljningen separat.

Såg att det fanns en kryssruta för inköp utomlands när jag tittade på en bild för Visma Enskild firma och jag antar att denna ruta skall kryssas i när du gör inköp från utlandet och att programmet hanterar detta på något sätt.

Ps. av fraktbeloppet inklusive moms utgör 20 % moms, av fraktbeloppet exklusive moms utgör 25 % moms.

byw

Okej.

Kan vi inte ta ett exempel?
Jag har en faktura på 297:-.
Där kostar varan (en bok) 262,26:-, frakten 17,92:-. Nettobeloppet är således 280,18:- med moms som är 6% (16,82:-) blir detta 297:-.
Vilka summor får jag på varor respektive inbet-frakt i detta exempel?
Jag har testat men jag är osäker på om jag kommer fram till rätt....

Fredrik Stigsson

Hej!
Bok 262,26 exklusive moms
Moms (6%) på denna bok 15,73
Frakt 17,92 exklusive moms
Moms (25%) på frakten 4,48

Bok 262,26
Frakt 17,92
Moms 6% 15,73
Moms 25% 4,48
Totalt 300,39

byw

Aha. Jag fick nämligen också "för mycket" i slutändan o blev lite fundersam men det blir alltså så när man delar upp frakten och inköpet...
Tack för hjälpen!