Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

EU- moms

Startat av Cordula, oktober 29, 2014, 10:43:40 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Cordula

Jag har bestämt mig att fraktkostnaderna för varuleverans från EU inte ska ingå i lagervärdet eftersom jag vill veta hur mycket frakt på inköp det blir under ett år. Frågan är nu med denna fiktiva momsen: Jag har tagit hela beloppet inklusive frakt och beräknat och bokfört momsen på detta. Det får jag väl göra även om jag bokför en del av beloppet som fraktkostnad, eller?

Fredrik Stigsson

Hej!

Frågan är nu med denna fiktiva momsen: Jag har tagit hela beloppet inklusive frakt och beräknat och bokfört momsen på detta. Det får jag väl göra även om jag bokför en del av beloppet som fraktkostnad, eller?
Japp, det får du göra.

Jag har bestämt mig att fraktkostnaderna för varuleverans från EU inte ska ingå i lagervärdet eftersom jag vill veta hur mycket frakt på inköp det blir under ett år.
Enligt utdrag från kapitel 12 i K2-rekommendationen nedan så skall frakt, importavgifter och tull räknas till anskaffningsvärdet för varor i lager. Du kan göra en uppdelning på varukostnad och fraktkostnad i bokföringen om du bokför mot kostnadskonton vid inköp och bokför lagervärdet vid bokslut.

Cordula

Ok, då behöver jag göra om en del av min bokföring. Jag bokför direkt mot lagerkontot, det känns bättre för mig. Ska klura ut hur jag gör...