Hej
Får inte ihop verifikationen över min leasade dator.
Skatteverket kunde inte hjälpa heller så ja vänder mig hit.
Skaffade en dator via SEB med ett leasingavtal 2008.
Varje månad kommer en faktura som innehåller leasingavgift, försäkringsavgift, faktureringsavgift och moms.
När avtalet går ut får jag köpa datorn för 2% av anskaffningsvärdet.
Jag är ny inom bokföring men om det behövs kompletterande uppgifter för att få ihop verifikationen så fråga gärna.
Tack på förhand
Fabian
Hej,
de löpande utgifterna för leasing (leasingavgift, försäkringsavgift och faktureringsavgift) kan du bokföra som andra vanliga utgifter i bolaget men du kan använda exempelvis konto 5252 Leasing av datorer för kostnaden. När du köper loss datorn kan du bokföra utgiften som en förbrukningsinventarie eller en anläggningstillgång.
Läs mer om leasing av dator (http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/hyra-datorer.aspx)
Läs mer om förbrukningsinventarier (http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/hyra-datorer.aspx)
Ok
Tack!