Knepiga momsfrågor: inom/utom EU, flyg, och google adwords

Startat av Vertuu, november 30, 2009, 11:09:47 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Vertuu

Hej!
Jag har ett antal momsrelaterade kostnader som jag skulle behöva att någon klargör lite. Vid varje punkt skriver jag hur jag tror det ska gå till.

1) Kostnader utanför Sverige men inom EU:

* Om vårt vatnr har getts till andra företaget utanför Sverige, t ex i Tyskland. Vi gör ett köp på 1000 kr.
4535 Debet 1000 kr
1921 Kredit 1000 kr
2614 Kredit 250 kr 
2645 Debet 250 kr

Jag vet att det blir en form av "fiktiv moms".


*Om vårt vatnr inte har getts till andra företaget, t ex Hotellrum som köps i England, eller en Reseadapter, osv. Vi gör ett köp på 1000kr:

4535 Debet 800 kr
1921 Kredit 1000 kr
2614 Kredit 200 kr
2645 Debet 200 kr

I detta fall antar jag att momsen inte är något man kan få tillbaka i Sverige? Vad jag förstår kan man kontakta Engelska skatteverket och begära pengarna (men att det typ inte är värt om det inte är stora summor)

2) Kostnader utanför EU:

Om man befinner sig t ex i USA och något, t ex en hotellnatt för 1000 kr:

5810 Debet 1000 kr
1921 Kredit 1000 kr

Alltså räknar man inte med momsen alls i dessa fall utanför EU? Jag vet att man även i detta fall kan kontakta det landets skatteverk för att begära momspengarna.


3) Flyg inrikes:
Moms precis som vanligt, 6% eller vad det är.

4) Flyg Sverige -> utrikes:
Ingen moms alls på dessa köp. Ska man då bokföra en flygbiljett på 1000 kr såhär:

5810 Debet 1000 kr
1921 Kredit 1000 kr.

5) Flyg utrikes -> utrikes:
T ex en flygresa mellan Tyskland och England. På den summa man betalar för flygbiljetten är det ingen moms alls. Stämmer det? Ska man då bokföra en flygbiljett på 1000 kr såhär:

5810 Debet 1000 kr
1921 Kredit 1000 kr.

6) Google adwords:
Google fakturerar från Irland, alltså inom EU. Det blir med andra ord som scenario 1) och då vatnr har getts. Min bokföringsfråga är en annan:
Man kan få ut en faktura i slutet av varje månad på allt belopp betalat till Google osv. Denna vet jag hur man bokför. Problemet är att betalningen till Google sker 2-3 gånger i månaden (man kan då få betalningskvitto). Man får alltså dessa under månaden då pengarna dras och fakturan kommer sist i slutet av månaden.

Hur ska man korrekt bokföra dessa så det stämmer när man ska bokföra fakturan i slutet av månaden?

7) Enligt 1) 2) och 6) bokför man alltid på kontot 4535 (right?). Då framgår det ju inte vad kostnaden egentligen gäller, t ex hade jag velat bokföra google adwords på något annonskonto. Kan man göra det ändå, eller är anledningen att man ska göra så här för att momsrapporteringen ska fungera korrekt?


Nu var det inga mer frågor, vet att det blev en drös :D



Fredrik Stigsson

#1
Hej!

1) Kostnader utanför Sverige men inom EU:
Det är skillnad på hur bokföringen skall gå till beroende på om det är tjänster eller varor som köps in på grund av redovisningskraven i skattedeklarationen för moms.

Om leverantören utanför Sverige men inom EU fakturerar dig utan att lägga på moms då du har lämnat över ditt VAT-nummer är huvudprincipen för bokföringen så som du angett. Tänk dock på momskopplingen för konton i kontoplanen.

Om leverantören utanför Sverige men inom EU fakturerar genom att lägga på moms då du inte har lämnat över ditt VAT-nummer är huvudprincipen för bokföringen att den utländska momsen bokförs som en kostnad.

1930 Checkkonto; Kredit; 1 250
6998 Utländsk moms; Debet; 250
1250 Datorer, Debet; 1 000

2) Kostnader utanför EU:
Om man befinner sig i ett land utanför EU och betalar för exempelvis en hotellnatt så ingår normalt utländsk moms i det betalda beloppet och då bokförs den utländska momsen som en kostnad.

1930 Checkkonto; Kredit; 1 250
6998 Utländsk moms; Debet; 250
5835 Hotell, Debet; 1 000

3) Flyg inrikes:
Moms bokförs som vanligt.

4) Flyg Sverige -> utrikes:
Ja, om det inte är någon moms på fakturan så får man inte bokföra någon ingående moms.

5) Flyg utrikes -> utrikes:
Om du köper flygbiljetten i utlandet och utländsk moms har lagts på så skall den utländska momsen bokföras som kostnad.

6) Google adwords:
Inköp av tjänst från ett annat EU-land än Sverige. Google fakturerar dig utan att lägga på moms om du anger ditt VAT-nummer. Bokföringen av kostnaden för Google Adwords bokförs på ett konto för annonskostnad med en momskod som anger "Inköp av tjänster från annat EG-land 25 %".

Du kan bokföra de löpande förskottsbetalningarna mot ett konto för fordran på Google och sedan bokföra fakturan från Google mot detta fordranskonto.

Faktura från Google Adwords:
1689 Fordran Google; Kredit; 1 000
5911 Google Adwords; Debet; 1 000
2614 Utg moms tjänst utl; Kredit; 250
2645 Ing moms utl; Debet; 250

7) Enligt 1) 2) och 6) bokför man alltid på kontot 4535 (right?)
Nej, man måste använda olika konton för momsredovisningens skull.

Vertuu

Tack så hemskt mycket för svaren! Det uppskattas verkligen att du tar dig tid att svara.