Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra förvärv av egna aktier?

Startat av bjofo, april 06, 2011, 05:56:28 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

bjofo

Hej! Jag hoppas ni här kan hjälpa mig med en fråga om hur jag konterar ett förvärv av egna aktier enligt BAS-planen. Det är en uppgift i kursen Externredovisning B, men då det var ett bra tag sedan jag läste redovisning finns det lite frågetecken :)

I uppgiften är det ett publikt företag som har ett aktiekapital på 32 000 000 uppdelat på 160 000 aktier med kvotvärdet 200 kr. Företaget vill nu köpa tillbaka 18 000 aktier för 220 kr per styck.

- Kan företaget köpa 18 000 aktier och kan man betala 220 kr per styck? Jag hittade i 19:15§ ABL att företaget endast kan inneha 10% av samtliga aktier i företaget, vilket svarar på den frågan. Dock hittar jag inget angående om man får betala 220 kr per styck, men antar att det borde vara okej?

- Hur ska köpet bokföras? Vilka konton ska debiteras och krediteras med vilket belopp? Det enda jag har hittat här är att man ska kreditera konto 1910 Kassa och debitera konto 2091 Egna aktier. Stämmer detta, eller behövs det göras något mer?

När aktierna sedan avyttras har jag uppfattat det som att man krediterar konto 2091 och konto 2094 Balanserad vinst, och debiterar sedan konto 1910 med det totala beloppet?

Hoppas verkligen att någon här kan hjälpa mig med frågan, suttit alldeles för länge med den nu  :-\

Fredrik Stigsson

Hej,

Dock hittar jag inget angående om man får betala 220 kr per styck, men antar att det borde vara okej?
Om 220 SEK är det gällande priset på en reglerad marknad eller om ett förvärvserbjudande har riktats till samtliga ägare och några av dessa ägare accepterat försäljning till 220 SEK så borde det inte vara några problem. Se paragraf 14 från aktiebolagslagen (2005:551) nedan:

14 § Förvärv som avses i 13 § får ske endast
1. på en reglerad marknad,
2. på en marknad motsvarande en reglerad marknad utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet efter tillstånd av Finansinspektionen, eller
3. i enlighet med ett förvärvserbjudande som har riktats till samtliga aktieägare eller samtliga ägare till aktier av ett visst slag.

När det gäller bokföringen av egna aktier så hänvisar jag till: Bokföra förvärv och försäljning av egna aktier