Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Konton

Startat av Theodor, maj 22, 2010, 10:28:13 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Theodor

Jag skulle behöva lägga till konton för övriga kostnader i kontoplanen för en förening. T.ex. något för inträden, guidning och liknande vid föreningsträffar och för utveckling av det administrativa systemet och diverse IT-tjänster (kortbetalning via nätet, bokningssystem m.m). Har ni några bra förslag på konton?

TimFaste

Jag har inte något förslag på enskilda konton men skulle vilja ge dig några tips och idéer.

Fundera först på vilka typer av inkomster som tillför verksamheten medel. Lägg upp dem som egna huvudbokskonton i klass 3 (grupp 30, 31 och 32 kan vara lämpliga att hålla sig inom) som lätt går att budgetera och följa upp.

Titta sedan på vilka typer av utgifter som alltid uppstår som en följd av den aktivitet som ger inkomster. Lägg upp dem som egna huvudbokskonton i klass 4 (gärna grupperat så att det är lätt att jämföra intäkter med kostnader).

När det gäller sådana kostnader som utveckling av IT-system m.m. så kan du leta efter de huvudgrupper som finns i BAS när det t.ex. gäller köpta konsulttjänster m.m.

Om du håller på med ett mer omfattande projekt som påverkar flera olika kostnadstyper så kan det vara bra att utnyttja ert affärssystems funktioner för projekt (om det finns) eller någon annan dimension i redovisningen som t.ex. avdelning, objekt eller liknande. Då kan du ta ut en rapport och se alla utgifter som samlats upp i projektet oavsett vilket utgiftsslag det rör sig om. Skillnaden mellan projekt och övriga dimensionsslag är i de flesta affärssystem att projektet inte är bundet till räkenskapsåret utan kan pågå kortare eller längre tid.

Theodor

Citat från: TimFaste skrivet maj 24, 2010, 08:44:45 AM
Jag har inte något förslag på enskilda konton men skulle vilja ge dig några tips och idéer.

Fundera först på vilka typer av inkomster som tillför verksamheten medel. Lägg upp dem som egna huvudbokskonton i klass 3 (grupp 30, 31 och 32 kan vara lämpliga att hålla sig inom) som lätt går att budgetera och följa upp.

Titta sedan på vilka typer av utgifter som alltid uppstår som en följd av den aktivitet som ger inkomster. Lägg upp dem som egna huvudbokskonton i klass 4 (gärna grupperat så att det är lätt att jämföra intäkter med kostnader).

Tack. Ska testa det.

Citat från: TimFaste skrivet maj 24, 2010, 08:44:45 AMNär det gäller sådana kostnader som utveckling av IT-system m.m. så kan du leta efter de huvudgrupper som finns i BAS när det t.ex. gäller köpta konsulttjänster m.m.
6540 hittar jag för IT-tjänster. 6550 för konsultarvoden vet jag inte om de fungerar då vi inte betalar arvoden utan köper tjänsten från ett företag, men det är kanske samma sak?

Ska jag skapa ett eget konto under 6500 för de administrativa tjänsterna vi köper? En del av dessa är direkta kostnader som beror direkt av antalet medlemmar vi har, andra är generella omkostnader. Är det någon vits att dela på detta?

Citat från: TimFaste skrivet maj 24, 2010, 08:44:45 AM
Jag har inte något förslag på enskilda konton men skulle vilja ge dig några tips och idéer.

Fundera först på vilka typer av inkomster som tillför verksamheten medel. Lägg upp dem som egna huvudbokskonton i klass 3 (grupp 30, 31 och 32 kan vara lämpliga att hålla sig inom) som lätt går att budgetera och följa upp.

Titta sedan på vilka typer av utgifter som alltid uppstår som en följd av den aktivitet som ger inkomster. Lägg upp dem som egna huvudbokskonton i klass 4 (gärna grupperat så att det är lätt att jämföra intäkter med kostnader).

Tack. Ska testa det.

Citat från: TimFaste skrivet maj 24, 2010, 08:44:45 AMOm du håller på med ett mer omfattande projekt som påverkar flera olika kostnadstyper så kan det vara bra att utnyttja ert affärssystems funktioner för projekt (om det finns) eller någon annan dimension i redovisningen som t.ex. avdelning, objekt eller liknande.
Jag använder resultatenheter. Dock stör det lite att det hela tiden redovisas bruttovinst. Intäkter och kostnader hade varit bättre, de är nu lite svåra att se.