Fråga om försäljning av tjänster inom EU + gruppering av liknande poster

Startat av Lingo, januari 18, 2009, 09:27:28 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Lingo

Hejsan!

Är en ny medlem som startade enskild firma 2008 och kommer med två frågor på en gång eftersom jag inte hittat svar bland de tidigare frågorna.

1) Jag säljer rätt mycket tjänster till andra VAT-registrerade företag inom EU. Nu när jag läser på om bokföring så ser jag att jag troligen genomgående bokfört min EU-försäljning fel. Jag har nämligen bokfört både ingående och utgående moms på försäljningen på samma sätt som man ska göra vid inköp av tjänster.

Det vore ganska mycket jobb att rätta varenda post i bokföringen som berörs, så jag undrar om jag kan upprätta en allmän rättelseverifikation eller om jag bara kan låta det stå som det är och göra rätt i år. Momsbetalningen påverkas ju inte eftersom siffrorna tar ut varandra, det blir bara större siffror i momsredovisningen (redovisar moms först i inkomstdeklarationen).

2) Jag skickar ofta iväg ganska små fakturor och då betalar kunderna flera fakturor samtidigt så att de bara utgör en enda post på kontoutdraget. Jag har då bokfört försäljningen av dessa fakturor med en verifikation. Är detta ett "brott" mot post-för-post-principen och hur borde jag göra i stället? Det är ju svårt att kontrollera mot kontoutdraget när summorna inte är samma som i bokföringen.

Hoppas någon mer erfaren person kan hjälpa mig! Tack på förhand!

Fredrik Stigsson

Hej!
1) Du bör rätta till detta, denna rättning behöver dock bara ta en verifikation i anspråk eftersom du inte redovisat moms under 2008 ännu. Bokför bara bort utgående moms och ingående moms i en klump som har bokförts för din EU-försäljning. Tänk på att det på det konto som du använder för din EU-försäljning skall ha en momskod och vara med på momsdeklarationen för omsättning av varor till EG-land eller omsättning av tjänster till EG-land.

2) Det är inget brott att göra på detta sätt under förutsättning att du hänvisar till de fakturor som har blivit betalade eller att dessa fakturor bifogas verifikationen. Man måste kunna se vilka fakturor som har blivit betalade och bokförda.

Lingo

Tack så mycket för svaret!

stiligkrispigt

Denna rättning behöver dock bara ta en verifikation i anspråk eftersom du inte redovisat moms under 2008 ännu. Bokför bara bort utgående moms och ingående moms i en klump som har bokförts för din EU-försäljning.