Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: brisadsjolin skrivet september 09, 2011, 10:34:15 AM

Titel: Hur bokför jag den bortglömda momsen?
Skrivet av: brisadsjolin skrivet september 09, 2011, 10:34:15 AM
Hej!

Jag betalade en faktura och glömde helt enkelt att betala momsen på den. Underleverantören mejlade och meddelade detta, så jag fick betala momsen separat. Hur bokför jag dessa två affärshändelser? Det känns konstigt att skapa en verifikation bara med moms för att det ska stämma fint med de två utbetalningarna som står på bankkontot.

Tack på förhand!

Önskar er en härlig helg!
Titel: SV: Hur bokför jag den bortglömda momsen?
Skrivet av: mikaelgreen skrivet september 10, 2011, 10:03:04 AM
Om du har faktureringsmetoden är det ju inga problem - skulden ligger på 2440 och du minskar den vid varje betalning.

Men jag antar att du har kontantmetoden. Jag tror den "korrektaste" metoden är att vid varje betalning bokföra 80% av betalningen som kostnad och 20% som moms (om det är 25% moms, dvs).

/Micke
Titel: SV: Hur bokför jag den bortglömda momsen?
Skrivet av: brisadsjolin skrivet september 11, 2011, 04:18:13 PM
Hej Micke,

Tack för snabbt svar! Men varför 80% kostnad och 20% moms? Den procentandelen är baserad på vad?
Jag har faktiskt kontantmetoden och driver en enskild firma.

Bästa hälsningar,

Brisa
Titel: SV: Hur bokför jag den bortglömda momsen?
Skrivet av: mikaelgreen skrivet september 12, 2011, 04:05:27 PM
Förlåt, förhastade mig lite och antog att det var 25% moms och då blir det ju 80/20.

Fördela helt enkelt det betalade beloppet enligt gällande momssats. Så om du betalat 1000 kr och momsen är 6% blir det 943 kr kostnad (dela med 1,06) och 57 kr moms.

/Micke