Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra parkeringskostnad, förmån

Startat av AnnaB, september 27, 2010, 11:35:13 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

AnnaB

En av våra anställda har fått beviljat att få sina parkeringskostnader som förmån. Jag blir inte klok på hur jag ska bokföra det.

Inledningsvis tog hon ut en liten handkassa och betalade parkeringen med. Framöver kommer hon dock betala med ett bensinkort och lämna in fakturan.

Hittils har jag bokfört så här:
Steg 1: Konto 1910 (kassa) krediteras
           Konto 7390 (övriga kostnadsersättningar) debiteras

Men när jag nu ska bokföra lönespecen blir jag osäker. Hur bokför jag så det blir riktigt? Ska jag nolla konto 7390 på något sätt?

Dvs ska jag göra så här:

Debet                                            Kredit
7210 (lön tjänsteman)                      7390
7210 (resten av lön)
                                                    1930(bankutbet)
                                                    2710 (källskatt)
7510 (AG-avgift)                              2730 (Upplupna soc avg)


Eller ska jag göra på något annat sätt. Vet inte om det är för att det är måndag, men jag känner mig osedvanligt korkad :-\



TimFaste

DET ÄR MÅNDAG - BARA SÅ ATT DU VET!  >:(

Vi delar upp problemet lite grand.

För det första har du den verkliga kostnaden för förmånen. Den bokför du precis som du gjort. Det är den faktiska kostnaden.

För det andra har vi förmånsvärdet. Det finns olika förmånsvärden som t.ex. bilförmån, förmån av fri kost, bostadsförmån etc. Faktum är att fri parkeringsplats på jobbet med motorvärmaruttag också är en beskattningsbar förmån!

Notera att ett "förmånsvärde" är en siffra tagen ur luften bildligt talat. Bilförmån är ett typexempel. Riksdagen har beslutat om regler om hur förmånen ska räknas ut och Skatteverket lämnar uppgift om hur det ska tillämpas år för år.

Det betyder att "siffror tagna ur luften" egentligen inte är möjliga att bokföra. Om ni räknar löner och förmåner i ett löneprogram så utgår man ofta ifrån att förmånsvärden inte bokförs. De kommer inte med på ett bokföringsunderlag. Däremot finns beloppen med när arbetsgivaravgifterna räknas ut, och den kostnaden hamnar i bokföringen. Liksom i skattedeklarationen.

Av olika skäl finns det dem som bokför förmånsvärden, men då gör de det antingen utanför affärsredovisningen i kontoklass 0 eller 9, eller också i kontogrupp 73xx men som både en debet- och en kreditbokning. Skälet kan vara att man i den ordinarie bokföringen vill fånga upp underlagen för kontrolluppgifter och skapar underlag för skattedeklarationen. Eller att man i resultaträkningen vill se underlagen för arbetsgivaravgifter.

Lycka till!

PS
SNART ÄR DET FREDAG !!!!!  ;D

AnnaB

Jo..det är verkligen måndag.. 8) Får nog läsa igenom ditt svar ett par gånger och se om jag fattar.

Jag har läst igenom Skatteverkets info om förmåner, men om jag tolkar dem rätt finns det inget särskilt sagt om p-avgifter. Upplåten p-plats osv osv har jag läst om. Så jag utgår alltså från att förmånsvärdet är detsamma som den verkliga kostnaden - tänker jag fel där?

Vi har inget löneprogram.. med två anställda är det lite överkurs. Däremot hade jag inte tänkt längre än att allt skulle finnas med i bokföringen - när jag sökt info har jag just hittat det där med 0 och 9 kontoklasser, men begrep ärligt talat inte hur jag skulle använda dem och vilket konto jag i så fall skulle använda. De exempel jag hittat har gällt drivmedel, fri bil etc.

Nåja, jag får som sagt läsa ditt svar igen och se om jag har mer hjärnkapacitet efter lunch...