Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Utlandsmoms - hur bokföra

Startat av AnnaB, oktober 26, 2010, 12:49:05 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

AnnaB

Känner mig osäker på hur jag numera ska bokföra tjänster inköpta från andra EU-länder, i stil med Google-annonsering, diverse datatjänster etc. Tidigare har jag ju bokfört det på konton för import av tjänster från EU-länder och lagt till beräknad moms utl. tjänste + ingående moms utland.

ex: köp av annons:  kreditera kontokort, debitera kontonr 4535 (import av tjänster från annat eu-land)
                           kreditera konto 2614 (beräknad moms utland) debitera konto 2645 (ing moms utland)

Om jag fattar det rätt ska jag inte göra så här längre eller? På fakturorna står det "Återbetalning gäller för denna tjänst - I enlighet med artikel 196 bla bla... måste mottagaren betala moms på den här tjänsten".

Är det någon som kan hjälpa mig reda ut begreppen??

TimFaste

Uttrycket "Återbetalning ..." känner jag inte igen! Däremot fortsättningen med "... 196 [bla bla är då lika med 'Council Directive']..."

Det borde ha börjat med "General rule for services ..." eller med "Reverse charge ...". Det senare uttrycket blir alltså på svenska "omvänd skattskyldighet".

Du ska fortsätta att göra som du har gjort tidigare. Eller finns det någon annan på forumet som har en avvikande uppfattning?

AnnaB

Anledningen till att jag undrar är att jag plötsligt börjar få felrapport när jag momsredovisar - och det är på den här typen av poster. Och formuleringen är annorlunda än tidigare... Blir liksom lite osäker på vad som gäller :-\

TimFaste

Kommer felrapporten i ditt ekonomiprogram eller när du redovisar till Skatteverket på Internet?