Bokföring den 31 december i en enskild firma

Startat av Thomas, januari 21, 2009, 04:57:31 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Thomas

Hej!
Mitt namn är Thomas Karlsson och jag bedriver en enskild näringsverksamhet. Jag bokför enligt kontantmetoden, redovisar moms varje månad och tänkte höra om någon kunde hjälpa mig med följande frågor.
* I januari ska jag betala den sista preliminära skattebetalningen för 2008. Innan jag avslutar perioden för 2008 ska jag bokföra den preliminära skatten på 2510 skatteskuld för det är ju en skuld till staten inför 2009? Vilket mer konto ska jag använda än 2510 skatteskuld?
*I februari ska jag betala en telefonräkning som avser 2008. Om man vet om vilket belopp telefonräkningen ligger på vilka konton ska man bokföra den på innan man avslutar 2008?
* Den 31 december tömmer jag ing och utg moms till momsredovisningskontot. Då finns moms från november och decembers fakturor och moms från kundfodringar och leverantörsskulder på momsredovisningskontot. Ska jag sedan samma dag tömma momsredovisningskontot och sätta in allt på 2510 skatteskuld? 
* Är det något mer man behöver göra rent bokföringsmässigt innan man upprättar ett förenklat årsbokslut och fyller i NE-bilagan
Tack för hjälpen. Mvh, Thomas

Fredrik Stigsson

Hej!
* I januari ska jag betala den sista preliminära skattebetalningen för 2008. Innan jag avslutar perioden för 2008 ska jag bokföra den preliminära skatten på 2510 skatteskuld för det är ju en skuld till staten inför 2009? Vilket mer konto ska jag använda än 2510 skatteskuld? Detta är egentligen inte en skatteskuld för din enskilda firma utan en skatteskuld för dig som privatperson. När du betalar preliminärskatt i enskild firma så bokförs det här som ett eget uttag på konto "2012 Egna skatter". Du skall därmed inte bokföra någon skatteskuld i din enskilda firma för 2008.

*I februari ska jag betala en telefonräkning som avser 2008. Om man vet om vilket belopp telefonräkningen ligger på vilka konton ska man bokföra den på innan man avslutar 2008?
Detta är en upplupen kostnad och denna skall bokföras exklusive moms på ett skuldkonto i kontogrupp 29 och som kostnad på konto för telefon kostnad, exempelvis kreditering av konto 2991 Upplupen telefonkostnad (6211) och debetering av konto 6211 Fast telefoni.

* Den 31 december tömmer jag ing och utg moms till momsredovisningskontot. Då finns moms från november och decembers fakturor och moms från kundfodringar och leverantörsskulder på momsredovisningskontot. Ska jag sedan samma dag tömma momsredovisningskontot och sätta in allt på 2510 skatteskuld?
Du kan låta det stå kvar på konto 2650, i annat fall skall du föra över momsskulden till konto 2012 Egna skatter.

* Är det något mer man behöver göra rent bokföringsmässigt innan man upprättar ett förenklat årsbokslut och fyller i NE-bilagan
Du bör tänka på att bokföra följande vid bokslut:
1. Kundfordringar
2. Leverantörsskulder
3. Förutbetalda kostnader och upplupna intäkter
4. Förutbetalda intäkter och upplupna kostnader
5. Lagerinventering och lagervärdering
6. Avskrivningar på anläggningstillgångar
7. Årets resultat

Uzhest

Hej !
Jag undrar måste ge jag vernmr vid bokförning av årets resultat?

Hur ser det ut i grundbok?

Tack

Fredrik Stigsson

Hej!
När du bokför årets resultat så blir detta en verifikation i bokföringen, du kan använda en bokföringsorder som underlag för detta.