Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Revisorsassistenten81

#1
Bokslut och årsredovisning / Skuld till ägare
april 03, 2012, 07:39:35 AM
Vi säger att ägarna har lånat 100 000 kr til aktiebolaget.

Hur bokför man att ägarna har en räntefordran på bolaget i bokslutet med 10 % av kapitalet?

Hur räknar man ut denna ränta om ägarna har lånat in och lånat ut pengar många gånger på ett år. Kan man räkna något slags genomsnitt?

Tacksam för svar.
#2
Min leverantörsreskontra säger att jag har leverantörsskulder på 2 115 000 kronor, men i bokföringen så har jag endast leverantörsskulder på 2 000 000 kr.

Denna diff har uppstått eftersom jag har bokfört betalningar av leverantörsskulder som jag ej har bokfört som inkommna. Detta har uppstått eftersom vi är flera personer som är inblandade i fakturahanteringen. Ibland har någon tagit emot en faktura och betalt den, men ej givit den till mig så att jag har kunnat bokföra den som inkommen. Det är i sådana fall som diffen har upkommit. Tex. att vi har fått en faktura från Telia på 5000 kr. Någon har tagit den och betalt den och sedan slarvat bort den. Jag har sedan sett att det betalts 5000 kr från bankkontot och krediterat 1930 bankkonto och debiterat 2440 leverantörsskulder. Efetrsom jag ej har fått den inkommna fakturan uppstår en diff mellan leverantörsreskontran och bokföringen. Jag vet att man skall ha koll på allting redan från början, men det hade inte jag, då jag ej hade någon bankdosa, utan endast fick kontoutdrag från banken att bokföra från. Nu till min egentliga fråga. Hur kan jag bokföra "bort" detta?

Enligt en revisor jag har talat med kan man "smyga" in det i bokföringen, alltså hitta på en "kostnad" och bokföra denna 115 000 kr kredit på något kostnadskonto och 115 000 kr debet på leverantörsskulder. Ett annat alternativ är att bokföra det som ett eget uttag.

Jag vet ju att vi har haft leverantörsskulder på 2 115 000 kr. Så det är liksom inget "fiffel", men jag förstår att man behöver underlag för allting.
#3
Bokslut och årsredovisning / Förskott kunder
mars 22, 2012, 07:05:46 PM
Vi är en tandläkarmottagning med bolagsformen aktiebolag. Tidigare hade vi ett samarbete med en annan tandläkare som också hade ett aktiebolag. Han arbetade i våra lokaler och av de pengar som folk betalade in på vårt konto avseende hans behandlingar så räknade vi 50 % till oss och 50 % till honom. Han skickade en faktura till oss varje månad på detta och vi betalade honom. Nu är det så att Han inte längre arbetar hos oss. Fast det finns 1.000.000 kr bokfört på ett konto i vår kontoplan som heter konto 2420 Förskott kunder. Vi är inte längre skyldiga patienterna denna behandling eftersom tandläkaren inte jobbar med oss. Vi vill helst inte att detta ska motkonteras varken ett kostnadskonto eller ett intäktskonto, då detta påverkar resultatet, vilket det inte har gjort i "verkligheten".

Den här tandläkaren som arbetade hos oss med "tandreglering" har gjort så att han har tagit betalt en gång i månaden av kunderna, men först efter ett år när behandlingen är klar har han debiterat arbetet och skickat faktura till kunderna.

Hur ska vi göra med detta?

Med vänliga hälsningar
#4
Löpande bokföring / Skriva av fakturor?
december 11, 2011, 07:22:30 PM
Om man har skickat en faktura till en kund på säg till exempel 10.000 kr, sedan efter en tid hör kunden av sig och berättar att han trodde att fakturan bara skulle ha varit på 8.000 kr. Man bestämmer sig då för att kunden skal "slippa" betala dessa resterande 2.000 kronorna. Hur går jag då tillväga? Skall jag kreditera konto 1510 kundfordringar och debetera något konto typ "kundförluster"?

Vad säger Skatteverket om detta? Är det okej att skriva av fakturor till höger och vänster så länge man skapar ett vertifikat på varje avskriven faktura och skriver en liten text om varför kunden slipper att betala?

Med vänliga hälsningar
#5
Löpande bokföring / SV: Byta bank!
november 30, 2011, 10:36:43 PM
Hej,

Först och främst vill jag poängtera att jag inte är en expert, så dubbelkolla gärna så att mitt svar är okej med någon annan.

Jag hade gjort som så att jag hade krediterat konto 1930 och skapat ett helt nytt konto, tex 1931 som jag hade döpt till "nya bankkontot" och debiterat.

Konto 1930 hade jag döpt om till "gamla bankkontot".

I början av nästa år hade jag endast använt mig av konto 1930 igen.

Med vänliga hälsningar
#6
Jag har en fråga till experterna här!

När jag bokför skattedeklarationen så debiterar jag bland annat 7510 arbetsgivaravgifter och krediterar 2730 skulder sociala avgifter.

När jag sätter in pengar på skattekontot krediterar jag konto 1930 bankkkonto och debiterar konto 1630 skattekontot.

Sedan krediterar jag 1630 skattekontot och debiterar 2730 skulder sociala avgifter.

Nu till min fråga. Skall jag bokföra ett "beslut om arbetsgivaravgift från år 2009" i år 2011 års bokföring på samma sätt? Vi fick förmån på en tjänstebil nämligen. Eller ska jag kreditera 1630 skattekontot och debitera 7510 arbetsgivaravgifter direkt istället?

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar!

Jacob
#7
Löpande bokföring / SV: Bokföring av autogirofaktura
september 06, 2011, 09:59:28 AM
Tack för ett förklarande och pedagogiskt svar. Vi är ett aktiebolag med en ganska hög omsättning, så vi bokför enligt faktureringsmetoden. Det hela kompliceras eller om man så vill förenklas av att vi inte är momspliktiga.

Fakturan skickas nån dag innan själva betalningen görs, men jag som sköter bokföringen får inte fakturan i handen från efter några dagar pga. att någon annan har hand om posten. Fakturan skickas i brev per post från banken.

Mvh
#8
Löpande bokföring / Bokföring av autogirofaktura
september 06, 2011, 09:09:35 AM
Hej,

Jag undrar hur man gör med autogirofakturor. Om det tex. dras 1000 kr varje månad från mitt konto för elräkningen. Skall jag bokföra detta som en direkt kostnad alltså kreditera konto 1930 och debitera kostnadskontot för el. Eller skall jag kreditera 1930 och debitera 2440 samtidigt som jag krediterar 2440 och debiterar kostnadkontot för elförbrukningen?

Detta kanske verkar som en dum fråga, men jag tänker att om pengarna dras och sedan fakturan skickas som en slags bekräftelse på detta så är det ju faktiskt på gr'nsen hur man skall bokföra detta?

Tacksam för svar!
#9
Allmänt / SV: Betalning av faktura
april 13, 2011, 02:19:19 PM
När jag betalar en faktura skall den bokföras den dagen jag betalar den. Mottagaren bokför den den dagen pengarna kommer in på dennes konto. Mvh 
#10
Hej. Jag hade bokfört den som en del av lokalhyran eller som parkeringskostander, beroende på om parkeringen är i direkt anslutning till lokalen som du hyr. Är den detta hade jag bokfört det som lokalhyra, annars som parkeringskostnader. Detta är avdragsgillt. Mvh Revisorsassistenten
#11
Jag bokför för ett icke-momspliktigt företag. Jag vill redovisa den ingående momsen på ett speciellt kostnadskonto. Vilket är lämpligt att använda i BAS 2010?
#12
Tack så mycket för svaret. Jag vill inte baka in kostnaden för ingående moms i huvudkostnaden, utan vill bokföra den på ett speciellt kostnadskonto. Vad kan jag lämpligen döpa ett sådant konto till och vilket kontonummer blir rimligt att använda sig av om man använder sig av kontoplan BAS 2010? Med vänliga hälsningar.
#13
Löpande bokföring / Redovisning av ingående moms
mars 03, 2011, 10:20:25 PM
Hej,

Jag arbetar som ekonomiansvarig för en tandläkarmottagning. Ägaren till tandläkarmottagningen vill att jag bokför ingående moms, trots att företaget inte är momspliktigt. Detta då han vill att det ska synas i bokföringen att han betalar ingående moms.
Han tycker att det är orättvist att han inte får tillbaka den ingående momsen.

Jag har försökt övertyga honom om att det jämnar ut sig eftersom han inte har någon utgående moms på sina intäkter då dessa ör momsbefriade (tandläkarbehandling).

Jag undrar därför om det finns någon nackdel att bokföra den ingående momsen trots att det i praktiken är onödigt då vi inte får dra av den.

Tacksam för svar.

#14
Stämmer det att detta är att beteckna som en så kallad skentransaktion, och vilken regel reglerar isåfall att detta är otillåtet?
#15
Bokslut och årsredovisning / Återköp av inventarier
januari 27, 2011, 07:06:26 PM
Jag undrar om det är tillåtet att sälja sina inventarier till sin kompis för till exempel 100 kr när de är fullt avskrivna, och senare köpa tillbaka dem för 100 000 kr och skriva av dem en gång till. Jag förstår att detta inte är helt lagligt, rimligtvis, men jag undrar var det står att man inte får göra så här. Man skulle ju faktiskt kunna tänka sig ett scenario där man säljer eller skänker bort en inventarie som är helt avskriven, för att några månader senare ångra sig när man inser att inventarien skulle kunna vara värdefull för företaget.

Tacksam för svar