Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Slarvig bokföring

Startat av kex91, november 19, 2010, 06:04:46 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

kex91

Har klantat mig. Lämnade in skattedeklarationen 12 minuter för sent förra veckan, och upptäckte igår att jag hade tre intäktsnotor från september helt obokförda. Det är pengar som ligger kvar hos köpande företaget tills jag aktivt ber dem skicka över dem till mig, de har inte ens mina kontouppgifter ännu. Så de försvann i huvudet på mig + att jag trodde notorna kom i oktober.
Så igår bokförde jag två kontantnotor i Visma, och datumer satt jag av misstag i- september.

Vad gör jag för att rättas till dessa misstag? Och hur hanterar jag den felaktiga skattedeklarationen?

Väntar på en större summa pengar. När jag fått besked om den går jag till bokföringsbyrån för strukturhjälp och planering inför årsskifte. Men före det vill jag rätta bokföringen. 

Cordula

Du kan alltid lämna in rättelse av skattedeklarationen, fast du bör motivera den.
Hur du hanterar detta med fel datum i visma vet jag inte. För var och en verifikation skulle jag kanske göra en anteckning att det hör i oktober och vara lite mer aktsam vid nästa skattedeklarationen så att det inte går snett?! Man kan ju också radera verifikationer.

kex91

Har varit lite lite slarvig med datum för inbetalning av f-skatt, så jag vill inte ha någon röd varningssymbol när mitt företag kommer upp på skatteverkets skärmar. Hade dock en date på bokföringsbyrån idag inför årsskiftet, och konsulten gav mig lite råg i ryggen, det är inget problem att rätta så länge det blir rätt och att man har klara papper på allt, vilket jag har.