Hur boka prelskatt och återbetald respektive betalmoms?

Startat av FrknF, juli 04, 2011, 01:13:32 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

FrknF

Hej!

Fastnar och hoppas att någon kan slita sig från sol och bad och komma till min räddning:

Har bokfört inbetald preliminärskatt varje månad, men undrar om jag har missat något steg, för det pratas mycket om något speciellt skattekonto 2012. Samtidigt har jag läst att "om du alltid betalar rätt momssumma till skattekontot så behöver du inte använda skattekontot när du bokför". Jag tar det som att det handlar om två konton; ett skattekonto i bokföringsprogrammet, och skatteverkets skattekonto.

Jag är egenföretagare och har betalt prel.skatten direkt från mitt företagskonto. Räcker detta som redovisning, eller vad ska till? Hur rättar jag i så fall?

1940 (bankkonto) kredit 602kr
2518 (inbetald prel.skatt) debet 602kr

Vad skiljer konto 2010 från 2012, (och 2018 som jag själv använder som Egna insättningar/uttag).

Vidare har jag nog missuppfattat en del vad gäller återbetalning och inbetalning av moms. I februari fick jag tillbaka moms till mitt personkonto. Detta bokförde jag inte alls av någon anledning.
I maj skulle jag sedan betala in moms, och drog summan från företagskontot. Denna summa räknade bokföringsprogrammet ut åt mig, men jag har förstått att jag själv måste "nolla" in/utmomskontona. Hur? Är det alls möjligt nu när det har tickat in fler poster sedan bokföringen skulle ha gjorts i maj? Hjälp...

FrknF

Fredrik Stigsson

Hej!

Om du har en enskild firma så har inte din firma något eget skattekonto hos skatteverket. Det här innebär att alla skattebetalningar bokförs mot konto 2012, om du betalar skatt med företagets pengar räknas det som ett eget uttag i en enskild firma. En bokförd momsfordan (1650) skall plockas bort när du har fått tillbaka moms och en bokförd momsskuld (2650) skall bokas bort när du har betalt momsen. I en enskild firma kan du bokföra bort dessa skulder när som helst mot konto 2012, en enskild firma har inget eget skattekonto.