Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Moms-blandad verksamhet-kontering

Startat av Nubbe, november 24, 2010, 11:02:36 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Nubbe

Hej

Vi har ett bolag som hjälper ensamkommande flyktingbarn att integrera sig i in samhället och då är den största delen av vår omsättning momsbefriad. Samtidigt så föreläser vi kring detta ämne och för detta tar vi betalt och denna del är momspliktig försäljning. Vi gör månadsvisa avstämningar och nu undrar jag hur ni skulle kontera följande exempel. Jag har förstått att momsen endast rör de delar i vårt företag som har gemensamma kostnader och som inte är direkt kan hänföras till den momsfria omsättningen. Så om vi tar hyran för lokalen som ett exempel och elkostnaderna hur skulle man då fördela detta och kontera varje månad. Som fördelningen har vi tänkt använda omsättning men vi undrar vilka kontonummer och hur vi ska kontera nedanstående exempel

Hyra 16000 exkl. moms
Moms på hyra 4000 kr

Elkostnader 2400 kr exkl.moms
Moms på hyra 600 kr

Momsbefriad försäljning 90000kr
Momspliktig försäljning 10000kr
Total försäljning 100000 kr

Tacksam för allhjälp och helst så konkret som möjligt
Nubbe


mikaelgreen

Vet inte om jag förstod ditt mail rätt, men visst är du med på att för kostnader som endast rör momspliktiga verksamheten får du dra all moms och vice versa (ingen moms) för den momsfria.

Gemensamma kostnader då. Antar att det är OK att beräkna fördelningsnyckeln månadsvis. Har själv bara gjort det årsvis eller (för fastigheter) när förhållandena ändras. I ditt fall skulle då 10% av momsen på gemensamma kostnader vara avdragsgill (10 tkr av 100 tkr). Hyran skulle hamna i debet med 19 600 kr på 50XX och 400 kr på 264X. Elen på samma sätt i debet med 2940 kr på 50XX och 60 kr på 264X.

Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.