Ett forum om bokföring

Bokföring & redovisning => Löpande bokföring => Ämnet startat av: Merkurius skrivet maj 25, 2010, 10:32:34 AM

Titel: Ingående balans i nystartat företag
Skrivet av: Merkurius skrivet maj 25, 2010, 10:32:34 AM
Har nyss startat företag(egen firma) och har en fråga om start vid bokföring.
Jag har köpt en del material från "egna" bankkonto (har inget särskilt för firman) men hur ska jag göra vid bokföringen? Ska jag börja med en "egen insättning" till kassan eller hur ska jag göra? Kassan kan väl inte vara negativ? Ska jag räkna ihop det jag köpt och sen föra över lika mycket till kassan?
Titel: SV: Ingående balans i nystartat företag
Skrivet av: AnnaN skrivet maj 26, 2010, 06:18:54 PM
Hej,

Mitt förslag är att du bokar kvitto för kvitto mot konto 2018, egen insättning utan att blanda in kassan.

Exemplet nedan visar om det är kontorsmaterial som är inköpt:
Debet - 6110, kontorsmaterial
Debet - 2641, ingående moms
Kredit - 2018, egen insättning

Mvh
Anna