Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

tävling blogg

Startat av mariaz, februari 05, 2011, 06:32:39 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

mariaz

Hej . Här kommer mitt första inlägg här.
Jag har en webbshop och vill nu vara med i olika bloggtävlingar, dvs ger bort en vara eller en rabattkod. De som bloggar ska givetvis göra något som motprestation för att få varan/rabattkoden. Ofta är motprestationen att bloggaren ska gå in på webbshopen och välja ut den vara de tycker bäst om.

Min fråga.

Hur bokför man detta? och ska moms betalas?

1. en vara som ges bort. Summan kring 300 kr inkl. moms

2 en rabattkod. Summa kring 300 kr inkl. moms


TimFaste

Om du köpt in varorna så finns det inget behov av att bokföra en utleverans som gäller en bortskänkt vara. Och om du vill bokföra händelsen så kan du bokföra enligt principerna i detta förslag:

Kredit 4010 Inköp varor
Debet 5960 Varuprover, reklamgåvor

Rabattkoden blir lite samma sak. Antingen bokför du nettoförsäljningen efter avdrag för rabatten eller också enligt den här modellen

Kredit 3010 Försäljning
Debet 3730 Lämnade rabatter
Kredit 2610 Moms (på nettobeloppet efter avdrag för rabatt)
Debet ???? Kundfordringar eller bank eller hur du nu jobbar

mariaz

1. enligt skatteverket får jag bara ge bort saker upp till ett värde på 99 kr, däröver räknas det som ersättning i och med att bloggaren har utfört något för att få varan. De sa att jag måste skicka med ett kvitto till kunden där det framgår att det är en marknadsföring/reklam, oavsett summa på varan. Är det så??

100 kr och uppåt då ska jag skicka in kontrolluppgift till skatteverket där det framgår hur mycket varan är värd, dvs vilken ersättning bloggaren har fått.

2. Även här säger skatteverket att jag måste ge bloggaren ett kvitto på rabattkoden/presentkort. Om det är ett fast belopp- kvitto före och en procentsats - kvitto efter köp. Hur gör jag när det gäller ett fast belopp? Ska jag då bokföra den som reklamgåva och vad?? Har läst att man kan kreditera förskott från kunder 2420 och debitera 5960 och ingen moms. Fungerar det lika bra med kreditering av kundfodring?