Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Försäljning av bil till anställd

Startat av Nybörjaren, januari 27, 2011, 11:23:29 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Nybörjaren

Hej!

Är ganska ny på det här med bokföring och är nu lite fundersam hur jag ska bokföra följande...(Har kontakt med tidigare bokföringstjejen som har skrivit hur jag ska göra men jag förstår fortfarande inte, hon har inte skrivit vad jag ska debitera eller kreditera och jag vill inte verka dum o fråga om och om igen, så jag hoppas någon här kan förklara för mig)

*Vi har i företaget haft en bil som vi köpte in för 10.000kr som vi nu har sålt för 16.000kr till en anställd. Det första jag undrar över är hur jag ska bokföra köpekontraktet vi skrivit (från blocket) Den anställda ska det dras 2000kr från lönen varje månad. Ska jag boka det som en fodran mot den anställda? 1619? men i debet eller kredit och vilket motkonto?

*Sen så ligger bilen i dagsläget som en inventarie på 1240, den är avskriven och har ett redovisat restvärde på 7721kr. Eftersom den inte längre finns som ett inventarie måste jag ju boka bort den från 1240 resp 1249 säger bokföringstjejen, samt boka upp vinsten på bilen som en vinst på 3974. Men hur??? vad i debet och vad i kredit?

Hoppas jag kan få hjälp här, jag är verkligen usel på bokföring =(

TimFaste

Kredit 1240: 10 000 kr
Debet 1249:   2 279 kr (om ni har bokfört avskrivningarna på konto 1249 d.v.s.)
Debet 1619: 16 000 kr
Kredit 2974:   8 279 kr

Tror du att du kan använda dig av den här modellen?

Nybörjaren