Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg gjorda i tavlor som du har tillgång till.

Visa inlägg

Meddelanden - Cordula

#16
Det hör inte hit, men jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Hade ju blivit revisor för en ekonomisk förening som uppvisar många brister. Har aldrig valts till revisor, utförde dock jobbet för 2015, enligt ett protokoll under sommaren ville de fortsätta med mig. Som det ser ut krånglade jag dock till för mycket, och nu meddelade de att de valde ny revisor för 2016. Jag ville ha kontakt med medlemmarna, hade dock aldrig fått den. Aldrig fått en lista, ingen kontakt till tidigare revisor mm.

Styrelsen påstår att de diskuterade med medlemmarna. Jag ville dock ha underskrifter av medlemmarna, det är ju dem jag ska företräda. Nu skriver styrelsen att de valde ny revisor. Ingen underskrift av ett enda medlem.

Det finns stora brister. Och jag antar att de nu valde en revisor som passar dem. Ifall det överhuvudtaget var medlemmarna som valde den. Får man välja revisor för 2016 först i mitten av september? Vad ska jag göra? De får pengar från arbetsförmedlingen förresten, alltså offentliga pengar.

-har just ringt till en styrelsemedlem. Hon säger att det bara finns styrelsen och två medlemmar. En medlem (tidigare styrelsemedlem) har aldrig tid, den andra är sjukskriven och har just lämnat föreningen. De två undertecknade protokollet som säger att de valde ny revisor. De påstår att de är en liten förening och att jag är för petig. Medlemslista vill de inte skicka, jag ska kontakta bolagsverket för att se vem som sitter i styrelsen...
#17
Jag vet att det egentligen inte hör hit, men denna ekonomiska föreningen gör mig tokigt. 8 medlemmar, därav 5 styrelsemedlemmar. Vid föreningsstämman t.ex. var bara styrelsen närvarande. Hur funkar det när ingen annan är intresserad av att vara med? Enligt lag ska det finnas tre aktiva medlemmar. Men det kan väl inte bara vara styrelsen som är aktiv? Hur ska det funka med ansvarsfriheten?

De kom i april och ville ha mig som revisor för hela 2015. Bokföringen är så där, men kan godkännas ifall de jobbar med vissa bitar. Men förvaltningen och internkontrollen är en katastrof. Och nu vill de att jag som revisor ska bevilja ansvarsfrihet! Det är väl inte min uppgift? Det är väl bara medlemmarna som kan göra detta?

Tänkte ta kontakt med den tidigare revisorn också och höra, men jag vet inte hur jag ska hantera det hela. Styrelsen verkar vara lite upprörd också, de förstår inte att jag gör så stor väsen om allt, de är ju en mindre ekonomisk förening. De har avtal med arbetsförmedlingen och får långtidsarbetslösa och asylanter tilldelade för projekt och språkpraktik bl.a. De är alltså en del av hela det sociala systemet. Men får jag göra undantag bara för det? Eller är det andra regler som gäller i det här fallet?
#18
Jag tar bokföringen för två enskilda byggföretag som nu så fort som möjligt vill gå ihop. Det handlar om far och son och de vill att båda tar med sina tillgångar och fortsättningsvis bilda ett enda företag. Aktiebolag är inte aktuellt, vi funderar på handelsbolag eller enkelt bolag, tendensen går dock mot enkelt bolag.

Frågan är hur man gör bäst. Får jag summera ihop balansrapporterna så att det blir en enda bokföring och deklaration där man sedan delar upp resultatet mellan dem? Eller finns det regler hur man löser övergången till det enkla bolaget?
#19
Detta forum är mycket till hjälp, och jag vill gärna ge en gåva för att visa min uppskattning. På http://www.bokforingstips.se/ finns det möjlighet att göra detta, och det finns en hänvisning till denna sida. Hamnar mina pengar hos er när jag använder den länken som finns på deras sida?
#20
Tack. Jag misstänkte redan att det inte är nödvändigt att skriva fakturor med småbelopp. Det är för mycket arbete för ingenting, och allt ska ju vara rimligt också.
#21
Jag har tagit över bokföringen för ett par som gör onlinehandel. Småbelopp är det, och speciellt paypalbetalningar handlar om 40- 80 kronor per beställning och faktura. Massvis fakturor med småbelopp alltså. Jag sitter här med fyra pärmar för första kvartalet och vet inte hur jag ska hantera detta. Och de själva sitter hela dagen och skriver fakturor. Tröttnar på det också, helt klart.

Än så länge skriver de faktura för varje betalning. Första fråga: Är de tvungna att göra det?
Men ifall att de inte behöver: Hur får jag fram ett bokföringsunderlag?
Får man göra dagsrapporter med dagsförsäljningen?

Hur kan jag förenkla för mig och för dem?
#22
Med garantibelopp menar du någon deposition? Jag bokför sådant på ett tillgångskonto. Det finns ett som heter "depositioner".

Fakturan: Jag skulle dela upp beloppet, tror dock inte att det är tvingande. Det känns dock bättre.
#23
Vill bara försäkra mig att det regionala stödet som man får dra av på arbetsgivardeklarationerna ska bokföras som intäkt. Kunde inte hitta ett svar på detta på nätet eller i "redovisa rätt".
#24
Jag ska för första gången fungera som revisor för en ekonomisk förening och frågar mig hur långt mitt ansvar går. Jag ska kolla balansrapporten, det är helt klart, och jag ska kolla om det ser bra ut. Men intäkterna då? Hur långt ska det gå att kontrollera detta?

Dessutom finns det någon ingående saldo på ett skuldkonto (Collectum) som jag tror är fel. Men den tidigare revisorn hade godkänt detta. Jag ifrågasätter eftersom skulden aldrig har bokats bort med hela beloppet, och hon som tog hand om bokföringen kan inte riktigt svara på det heller. Säger att den tidigare revisorn inte hade varit så bra.

Sedan är det lite grejer med kassan. Ingen kassabok, ibland bokfördes fakturor på det osv. Jag ser att de kontrollerade och att de korrigerade, men jag kan inte riktigt godkänna detta. Men att göra om hela bokföringen går inte, det handlar om flera kostnadsställen med många långtidsarbetslösa och knappt 700 verifikationer. Och som sagt, den tidigare revisorn verkar ha varit väldigt generös i sin bedömning.

Lite vägledning? Hur långt går mitt ansvar?
#25
Löpande bokföring / SV: Import av varor, tull
april 06, 2016, 05:32:18 PM
Jag skulle bokföra det som en ägarinsättning. Ingen redovisning av tull eller moms till skatteverket.
#26
Men ska inte tull ingå i anskaffningsvärdet? Med fraktkostnad är det så, varför ska det vara annorlunda för tull? För mig har varorna ett värde på 108.000 kr på början.

Jag bokför dock på ett annat sätt, och då ingår frakten in lagervärdet. Ville väl bokföra frakten som kostnad, som jag vet är det dock inte tillåtet.
#27
Jag gör så att jag skriver en verifikation som ägarinsättning. För att styrka tillgångens värde använder jag mig att jämförbara tillgångar, jag skriver ut annonser från blocket t.ex. Du kan ju jämföra mellan skatteverkets beräkning och blocket. Det är ju marknadsvärdet som ska användas för tillgångar.
#28
Skatt och deklaration / SV: avskrivning igen
februari 18, 2016, 03:55:12 PM
Får man skriva av på tre år? Finns det speciella avskrivningsregler för immateriella tillgångar?
#29
Stort problem, eller kanske tankefel av mig? Tog över bokföringen av en BRF och blir tokig med skatten.

Tidigare konsulten bokförde den betalda preskatten som skattefordran och jag fortsatte med det för januarimånaden så att hela 2014- års- preskatt hamnar på kontot för skattefordran.
Men samtidigt hade hon följande bokslutspost: fastighetsskatten som upplupen kostnad. Jag bokade tillbaks på 01 januari, och då hade jag alltså fastighetsskatten redan som kostnad i resultaträkningen. Nu kom slutskattebeskeden, och jag vet inte hur jag ska bokföra.

Normalt hade jag krediterat skattefordran med hela beloppet och debiterat fastighetsskatt och kontot; tillgodobeloppet hade nämligen betalats ut till BRFs konto. Men då har jag dubbel fastighetsskatt i resultaträkningen.

Raderar jag min tillbakabokning, då har jag väl den riktiga fastighetsskatten, däremot stämmer inte balansrapporten.

Kollade resultaträkningen för 2014. Där finns fastighetsskatten, men bara den som borde ha betalats under 2014. Det är väl något som jag inte fattar eftersom resultaträkningen för förra året stämmer...

Hur ska jag göra??

Redigering: Har nu varit ute i den friska luften och kom på en lösning. Jag bokför som jag egentligen ville och gör helt enkelt samma bokslutsdisposition som den tidigare konsulten. Då har jag rättat till fastighetsskatten i RR. Detta sätt känns fel för mig, jag hade gjort annorlunda, men nu tog jag ju över och måste väl fortsätta med hur hon gjorde.


#30
Nu har jag fått svar av skatteverket. De skriver så här:

"När de startar sin firma ska de ta upp de tillgångar som hör till firman. Värdet på tillgångarna är marknadsvärdet. Härvid kan således hänsyn tas till exempelvis utbildningskostnader i den mån de ökat värdet på tillgångarna."

Tyvärr svarade de inte på frågan hur det funkar att föra över en valp från lagret till tillgångarna.