Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Faktura jag fick för sent

Startat av Kiki, februari 05, 2010, 09:18:09 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

hej,

har en fråga... :P

Jag är klart med bokslutet...egentligen...avskrivningar är gjorda, periodiseringar är klara, eget kapital nollställdes osv.

Nu när jag ville fortsätta resp.börja med året 2010 har jag hittad 2 fakturor som betalades förra året.. >:(..kring slutet av december.
Är det nåt större problem om jag bokför det direkt efter periodiseringarna...dvs. som "första" verifikat under 2010. Varan behövs ju ändå i år. Känns inte riktigt nödvändig att göra om allt arbete för 2009 för sådana små belopp. Bara det rättsliga ser jag som problematiskt.

Är det ok att göra så här?

Tacksam för hjälp,
Kiki

TimFaste

Ifall inköpen ändå skulle ha återfunnits i ett lagervärde per bokslutsdatum så skulle du kunna göra som du föreslår.
Om inte så beror det på hur stora beloppen är i förhållande till din verksamhet.

Däremot väcker din fråga ett antal andra frågor. Hur lyckades du få bank-/check-/plusgirokontona att stämma i bokslutet om du glömt gjorda betalningar? Hur fick du ihop kundfordringar och leverantörsskulder? Även om du kör K1-reglerna så måste ju momsen för leverantörsskulder och kundfordringar finnas med? Kontrollerar du likvidkontona (check, bank, plusgiro) månadsvis och jämför kontoutdrag med bokföringen?

Kiki

hej,
tack för ditt svar.
Dem fakturorna det handlar om, är betalda med egna pengar.
Så att säga en egen insättning som gjordes från ett tyskt konto, när vi var i tyskland. Det ena betalades utan moms (tyskland) och en gång med tysk moms på.
Sammanställningen att varan tagits till Sveriges berör månaden januari, fast att redovisningen borde hade funnits med under året 2009, det håller jag med om. Men svaret, varför jag kunde glömma det var helt enkelt att det inte var ett av våra företagskonton varan betalades ifrån.
Sammanlagt handlar det om 600 SEK inköpsvärde. Varan används året 2010.

Kiki
:-\