Hur ska jag bokföra kostnad för annonser och översättning, EU

Startat av Bernhard, november 12, 2009, 09:22:36 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Bernhard

Hej!

Har fått en faktura från Finland, för översättning av en svensk annons till finska.
Har även fått finsk faktura för annonskostnad.

Är lite fundersam över hur jag ska bokföra dem.
När vi köper varor från EU så bokför jag ju den beräknade momsen,
ex.
4056 - Inköp varor 25% EU; Debit
2645 - Ber ingående moms inköp; Debit
2614 - Ber utg moms inköp 25%; Kredit
2440 - Leverantörsskulder; Kredit

Ska jag bokföra beräknad moms även på de fakturor som inte gäller inköp av varor?
ex.översättning
6590 - Övriga externa tjänster; Debit
2645 - Ber ingående moms inköp; Debit
2614 - Ber utg moms inköp 25%; Kredit
2440 - Leverantörsskulder; Kredit

//Bernhard

TimFaste

#1
BAS Kontoplan har inget fullständigt upplägg när det gäller alla momsregler så man får anpassa och uppfinna själv. Konto 2614 t.ex. heter "Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet ..." Ifall du inte köper tjänster från länder utanför EU så skulle du ju kunna använda det kontot och t.ex. döpa det till "Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från annat EU-land" och så ange registeruppgifter i ditt system så att det kommer på rätt plats i skattedeklarationen (ruta 30 för full moms).

Noterar att du använder 2614 för inköpsmomsen; Enligt BAS 2009 har de avsatt konto 26x5 för varuinköp EU; Så mitt förslag 2614 kan du då bortse ifrån och själv välja det som passar. Undvik dock konto som slutar på xx18 eftersom de vanligtvis används för vilande moms.

Eftersom den ingående momsen inte särredovisas så finns det i.o.f.s. inget behov av uppdelning på 2644 eller liknande utan du kan använda det vanliga kontot (2640 eller 2641) för alla ingående momsar.

Däremot måste du också hålla reda på inköpssumman när det gäller tjänsterna. Den ska nämligen in på ruta 21. Somliga väljer att lägga upp speciella konton för alla sådana inköp. I ditt fall skulle kanske 6596 "Inköp externa tjänster 25 % EU" och 5916 "Annonsering 25 % EU" vara en lösning. Dessa konton ska då ligga upplagda så att saldona hamnar i momsdeklarationens ruta 21.

Andra löser det genom att köra en extra uppsättning debet- och kredittransaktioner på konton utanför affärsredovisningen (klass 0 eller klass 9) där man debiterar ett konto med registeruppgift kopplad till momsredovisningens ruta 21 och krediterar ett annat konto för att få rätt på debet och kredit. Kanske andra affärssystem har andra fiffiga lösningar.


TimFaste

#2
Om du går på ovanstående förslag skulle konteringen kunna bli:

6590 6596 Inköp externa tjänster 25 % EU - debet
2614 Beräknad utg moms på tjänsteförvärv från annat EU-land - kredit (eller 2615 om du väljer att kasta om det)
2641 Ingående moms - debet
2440 Leverantörsskulder - kredit

Bernhard

 Tack!  ;D

Fantastiskt att ha någon att fråga, blir lite osäker i min ensamhet!

Detta forum är guld värt för mig!

Mvh Bernhard