Bokslut, försäkringar och kontering(Uppgift)

Startat av Smurf, april 02, 2010, 02:00:01 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Smurf

Hejsan, Jag håller på med bokslut och kontering och har stött på 2 stycken uppgifter som jag inte förstår mig på riktigt och skulle uppskatta lite hjälp.

Bokslut uppgiften är följande: Försäkringspremie betalades med 1.500 tkr den förste oktober, för ett år
framåt.

Då finns det 2 stycken konton som ska vara debet och kredit och de är:

6310 Företagsförsäkringar, 1500 kr
1790 Förutbetalda försäkringar, 900 kr

Det ska i debet och kredit bli 225 och min fråga är då: Hur fick dem det till 225?

------------------------------------------------------------------------------------

En konteringsfråga:

Ver 3.

AB Sport får en faktura från USA på US $ 5.000 kurs 1US $=8,00
SEK. Fakturan avser klädinköp av märket Fant.

Och frågar jag har problem med är: AB Sport betalar med bankkontot varuinköpet avseende ver 3.
1 US $ = 9,00 SEK

Svaret ska bli                        Debet    Kredit

                   Bank                             36.00
                   Lev.skuld            32.000
                 Valutakursförluster 4.000

Och min fråga är hur de får fram de siffrorna?

Tacksam för svar!



                     



TimFaste

Försäkringspremien:

Tänk så här. Hur stort ska beloppet vara på konto 1790? Om jag då ska justera saldot på 1790, hur stort blir det belopp jag ska lägga till alternativt dra ifrån? Nu tror jag du fixar det!

Valutakursförlust:

Tänk så här. När företaget får fakturan så bokför man leverantörsskulden enligt den dagens växlingskurs. Med hur stort belopp bokfördes alltså fakturan på Leverantörsskulders konto i kredit? När fakturan betalas kan man alltså inte debitera kontot Leverantörsskulder med något annat belopp än det som skulden fördes upp med! Men vid betalningstillfället gällde en annan kurs. Alltså debiteras Leverantörsskulders konto med ett belopp, Bankkontot med det som verkligen lämnade kontot och mellanskillnaden blir antingen valutakursförlust eller dto vinst.

Däremot tycker jag att det verkar som om ditt facit bygger på andra valutakurser! Siffrorna stämmer inte! USD 5000 x 8 = SEK 40000 och USD x 9 = SEK 45000 och kursförlusten är SEK 5000. Eller är det bara min miniräknare som kollapsat?  :o

Smurf

Tack så mycket för svaren! :) , Angående Valutakurs uppgiften så får jag det exakt till samma svar som du får det. Ingen aning om hur de får det till de där siffrorna. Kanske är det facit som är fel, inte är det miniräknaren som vaknat på fel sida iallafall=D