Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföra förutbetald kostnad för annons

Startat av michaela, september 11, 2008, 04:36:48 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

michaela

Hej!

Vi har beställt en annons som ska ligga på en sida på Internet. Nu har fakturan kommit och den är för sex månader framåt. Min fråga är nu om jag kan periodisera detta så att det slipper slå så hårt i resultaträkningen?

Kan jag lägga till ett konto som jag döper till typ "Förutbetald kostnad annons"? Vilken kontogrupp isf?

Tack!

MVH
Michaela

Fredrik Stigsson

Hej!
Du kan periodisera en utgift som avser en framtida period och det ger också den mest korrekta redovisningen av företagets resultat under en viss period. Förutbetalda kostnader är interimsfordringar och bokförs i kontogrupp 17. Du kan tillexempel bokföra den del av utgiften som skall kostnadsföras senare på konto 1791 som du exempelvis döper till "Förutbetald kostnad annons (5910)". Du kan dock välja vilket kontonummer som helst inom kontogruppen 17. Om man döper kontot enligt den specifikation som jag föreslog här så kan det sluta med att det blir väldigt många konton och det är kanske bättre att föra ett separat register över vilka poster som finns på ett visst konto för att veta vilket motkonto man sedan skall bokföra bort saldot på fordranskontot.