Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

utländsk moms

Startat av Kiki, oktober 07, 2010, 08:28:42 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

på vilket konto kan jag bokföra utländsk moms som kommer att återbetalas vid senare tillfälle? har hittills använd 1650 fordran moms men tänkte inte ta detta konto längre, då det kanske bara avser svensk moms.
På bokföringstips står det 1688, men på mitt kontoplan är 1688 fordran pensionsförsäkringar, deklarationspost.

Kan jag använda övriga kortfristiga fordringar?

tacka,
Kiki

mikaelgreen

Du kan använda 1650 om du vill, eller t ex 1689 Övriga kfr fordringar.

Redovisa Rätt hävdar att man bör bokföra utländsk moms lite mer elaborerat, nämligen:
1. När köpet görs debiteras hela beloppet (inkl moms) kostnadskontot
2. När ansökan om återbetalning görs debiteras momsbeloppet 6998 Utländsk moms och krediteras kostnadskontot
3. När återbetalning görs krediteras 6998

Om ansökta men ej återbetalda medel finns över ett bokslut, flyttas de från 6998 till 1650/1689.

Jag antar att anledningen är att momsen ska anses vara en kostnad tills den faktiskt landar på kontot, eller åtminstone tills ansökan görs. Fast personligen tycker jag det är onödigt tillkrånglat. Jag skulle nog låta det ligga på kostnadskontot tills jag får den återbetald, alternativt vid ansökan lägga den på 1650 eller ett underkonto till 1650 (1651 eller nåt).

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Cordula

Min chef betalde moms i Finland när han var på affärsresa. Jag kollade hur man får tillbaks momsen och fick informationen av skatteverket att minimibeloppet för att ansöka om utbetalning är 400 Euro. Det låter mycket, och vi kommer inte upp till detta belopp. Jag bokförde inte momsen i det fallet.

Kiki

Tack för era svar.
Jag tycker att det är onödiga transaktioner att boka fram och tillbaka momsbeloppet. Jag har nu lagt till ett "fordranskonto till utländsk moms.
Tycker att på det sättet stämmer varuvärden som redovisas med.

Det skulle ju gå bra, eller hur?? ;D

mikaelgreen

Har för mig att minimibeloppet för kvartalsansökan är 400 EUR och för årsansökan 50 EUR.
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Cordula

Gäller de minimibeloppen egentligen per land? Eller per företag som ansöker?

mikaelgreen

Med största sannolikhet är det per land. Antar att den stora administrationen händer i det land där du betalat momsen, dvs inte här hos SKV. Så det låter ju vettigast att minimibeloppet är per land.

Se mer här:
http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/moms/momsvidhandelmedeulander/aterbetalningavmomsinomeu.4.58d555751259e4d661680001107.html
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.