Dela upp kostnader på konton i en verifikaton, lite frågor

Startat av miu, september 05, 2008, 12:25:30 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

miu

Här kommer lite frågor som jag hoppas att någon har svar på  :)

Fråga 1: När ska jag bokföra ett kvitto om en kund betalar med kort och pengarna kommer in någon dag senare? Samma dag som kortet dras eller när pengarna har kommit in?

Fråga 2: Jag kommer både sälja skönhetsbehandlingar och varor. Kan man bokföra dom på ett och samma konto eller måste det vara olika?

Fråga 3: Om jag har ett kvitto där jag har köpt både möbler och förbrukningsmaterial. Hur bokför jag det. Jag kan väl inte dela upp kvittot?

Fredrik Stigsson

Hej!

1: Själva prestationen sker den dag då kortet dras och det är på denna dag intäkten enligt huvudregeln skall bokföras, bokföring sker då mot ett konto för fordran på kreditkortsföretag. Om du bokför enligt kontantmetoden så kan du bokföra intäkten först den dag då pengarna kommit in. Om du bokför enligt kontantmetoden så skall du vid årets slut även ta med de intäkter som avser bokföringsåret men som ännu inte har betalats, motkonto till intäktskontot blir då ett fordranskonto på kreditkortsföretaget.

2: Du skall helst dela upp skönhetsbehandlingarna som är en tjänst och varor på olika konton. Detta ger en bättre översikt och kontroll i bokföringen. Du kan dela upp detta på ett konto försäljning av tjänst ex vis konto 3041 och ett konto för försäljning av varor ex vis konto 3051.

3: Om du har köpt in två helt skilda varor eller tjänster på ett och samma kvitto så bör du dela upp detta, exempelvis möbler och förbrukningsmaterial. Du delar upp utgiften och bokför den på två olika konton. Men om du köper in exempelvis pennor, papper, toner till skrivare och pärmar på ett och samma kvitto så bokförs hela utgiften som 6110 Kontorsmaterial.

miu

Tack för svaret!  ;D

Då har jag några följdfrågor:

Jag kommer använda unicells bokföringsprogram och hittade inget konto som heter 3041 och 3051. Men det är ju bara att göra nya. Jag hittade konto 3010 Försäljning. Kan man använda den till något utav det kanske och bara göra 1 nytt konto?

Om jag har fått  tex 5000kr hyra och 500kr annonsering på samma faktura. Är det så lätt att jag bara registrerar 5000kr på konto: 5010 och 500 på konto:  och anger samma verifikationsnummer? eller är massa annat som också måste göras? Vet inte ens om man kan ange samma ver. nr. i unicell. Men i min hjärna så tycker jag att man borde kunna det  ;)


Fredrik Stigsson

Hej!
Du kan använda konto 3010 för varor och 3020 för tjänster, det är inga problem bara det är uppdelat.

Om jag har fått  tex 5000kr hyra och 500kr annonsering på samma faktura. Är det så lätt att jag bara registrerar 5000kr på konto: 5010 och 500 på konto:  och anger samma verifikationsnummer? eller är massa annat som också måste göras? Vet inte ens om man kan ange samma ver. nr. i unicell. Men i min hjärna så tycker jag att man borde kunna det

Det är så lätt att bara registera olika summor på olika konton i samma verifikation, en verifikation kan innehålla obegränsat antal konteringsrader.

miu

Tack för ett perfekt svar här också  ;D


jens

#5
Hej.
Jag är ny på forumet!

jag läste >Du kan använda konto 3010 för varor och 3020 för tjänster, det är inga problem bara det är uppdelat.

Jag har just startat enskild firma och tänker använda mig av BAS2008 för förenklat årsbokslut.

Där finns inte 3010 eller 3020 utan det räcker med 3000 där man slår ihop alltihop. Kontot heter "Försäljning och utfört arbete samt övriga momspliktiga intäkter".

Så det verkar som om det inte finns något krav på att det är uppdelat. (Gäller åtminstone för enskild näringsidkare).

Länk till BAS 2008 Kontoplaner
Elektronikkonstruktör

Fredrik Stigsson

Hej!
Det finns inga krav på att använda en viss kontoplan, det går att göra en helt egen kontoplan. Konton för huvudintäkter i den fullständiga baskontoplanen Bas 2008 är fria kontogrupper, det vill säga baskontogruppen har inte lämnat någon rekommendation på vilka konton för försäljning som skall användas.

För att få god kontroll, information och bra översikt i bokföringen är det bra att dela upp försäljningskonton. Om man inte delar upp försäljning för tjänster och varor så kan man exempelvis inte beräkna bruttomarginal eller bruttovinst för varor utifrån bokföringen. Det vill säga, man har då förlorat den här informationen om man inte har en sidordnad bokföring för det här. I ett aktiebolag med revisor hade denna information krävts men i enskild firma finns inte samma krav utifrån, däremot kan det för din egen skull vara bra med denna information.

En annan aspekt rör utgående moms, det är nödvändigt att dela upp försäljningen på olika momsatser. Det är alltså nödvändigt att ha olika konton för försäljning beroende på vilken momssats det är. Det här för att kunna upprätta momsredovisning för skattedeklarationen i bokföringen och för att kunna kontrollera överensstämmelsen mellan försäljning och utgående moms. Om inte denna uppdelning görs förloras information för momskontroll, men det går givetvis ha sidoordnad bokföring för detta.

jens

Tack för ett jätte bra svar!  :)
Elektronikkonstruktör