Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Interrimsskuld

Startat av erijo, augusti 22, 2008, 01:32:09 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

erijo

Jag är kassör för en idrottsförening på en arbetsplats med ansvar för utbetalning av hälsobidrag (bidrag till gymkort m.m.). När en anställd har köpt t.ex. ett nytt gymkort så lämnar han/hon in kvittot till mig och får pengar till sitt konto.

Den förra kassören bokförde kvitton gällande aktiviteter under 2007 och inlämnade i början av 2008 som interimsskulder på 2007 års bokföring (interrimsskulder -> hälsobidragskontot). Utbetalningen till den anställde gjordes sen i början på 2008 och bokfördes på 2008 års bokföring som en överföring från kassakontot till interrimsskuldkontot. Allt hade varit bra om det inte hade varit så att för ett av kvitton som lämnades in gick det inte att avgöra vem som skulle ha pengarna (efterfrågningar har inte heller gett något svar).

Så nu har jag en interrimsskuld på 690 kr som jag inte vet vad jag ska göra med. Hur bör man hantera detta?

Fredrik Stigsson

Hej!
Om du är helt säker på att dessa pengar inte kommer att efterfrågas, eller om det finns någon tidsgräns för när bidraget brinner inne, så kan du bokföra bort interimsskulden mot hälsobidragskontot. Annars kan du bokföra bort interimsskulden mot ett annat skuldkonto så länge, exempelvis ett konto "Skuld till okänd".

erijo

Då bokför jag bort interimsskulden mot hälsobidragskontot. Tack för hjälpen!