Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

egen insättning

Startat av miu, augusti 13, 2008, 06:35:11 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

miu

Jag har handlat massor med våra egna pengar till företaget eftersom det inte finns pengar där än :) Och min handläggare säger att man inte börjar bokföra förrän man startar. Vilket är 1 oktober för min del.

Så nu undrar jag om det fungerar att göra så att på kvällen den 1 oktober när jag ska bokföra första gången att det första jag gör är en egen insättning på tex. 100 000kr och sedan bokför alla inköp

Eller måste jag göra en egen insättning före varje köp. Tex:
egen insättning 100kr
matta 100kr
egen insättning 100kr
dator 100kr

aja ni förstår hur jag menar 

Fredrik Stigsson

Hej!
Du kan börja bokföra nu om du sätter datumet till den 1 oktober, antar att bokföringsåret börjar den 1 oktober. Jag skulle själv föredra det andra alternativet att löpande bokföra egna insättningar för varje inköp då detta ser mest korrekt ut. Om du bokför en egen insättning på ex. 100 000 så måste du ha ett motkonto och då måste dessa 100 000 finnas på detta konto från början, exempelvis Kassan 1910 eller Bank 1940. Det blir dessutom inte enklare för dig att använda det första alternativet eftersom det blir lika mycket arbete.

Om du skall sammanföra alla kvitton/verifikationer i en verifikation så måste det i denna verifikation finnas ett hänvisningsnummer till varje enskilt kvitto eller faktura så att man kan följa transaktionerna från verifikation ner till enskilt kvitto eller faktura (Audit trail), det är så det fungerar med journaler.