Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Sociala avgifter/skattedeklaration

Startat av michaela, september 16, 2008, 02:44:49 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

michaela

Hej!

Jag vill försäkra mig om att jag gör rätt! 

Vid varje löneutbetalning så bokför jag
1930 Bank KREDIT
7220 Lön företagsledare DEBET
7211 Lön tjänstemän DEBET
2710 Personalens källskatt KREDIT
2730 Lagstadgade sociala avgifter KREDIT
7510 Arbetsgivaravgifter DEBET

Sedan när skattedeklarationen skickas in och vi betalar in (alltså när pengarna dras från vårt konto) så bokför jag så här:
1930 Bank KREDIT
2710 Personalens källskatt DEBET
2730 Lagstadgade sociala avgifter DEBET

På så vis "nollas" kontona 2710 och 2730.

Är det rätt så här långt?

Varje månad får man ju ett kontoutdrag från Skatteverket och där blir jag lite fundersam. Ska det bokföras eller stämmas av mot något konto. Vilket i så fall? Vi har 4 kronor innestående och jag blir osäker på om jag gör rätt eftersom dessa 4 kr borde "finnas" någonstans.

Tacksam för all hjälp!

MVH
Michaela

Fredrik Stigsson

Hej!
Du gör helt rätt när du bokför både löneutbetalning och skattedeklaration.

Angående skattekontot så skall det stämmas av i juridska personer såsom aktiebolag, handelsbolag, ekonomisk förening och kommanditbolag. De fyra kronor som finns på skattekontot är förmodligen intäksränta. Eftersom jag antar att du betalar preliminär a-skatt och arbetsgivaravgifter samtidigt som dessa dras från skattekontot så kommer det alltid att stämma i skattekontot.

Om du är sen med att betala a-skatterna till skattekontot, om du exempelvis betalar dessa i månaden efter det att de dras från skattekontot så kommer du få ett negativt saldo på skattekontot och då skulle du bokföra det på följande vis.

1630 Skattekonto KREDIT
2710 Personalens källsskatt DEBET
2730 Lagstadgade sociala avgifter DEBET

För att skattekontot skall stämma alltså.

Dina fyra kronor är förmodligen intäktsränta som erhållits på skattekontot pga att du haft positivt saldo på detta, denna intäktsränta bokför du exempelvis så här:

1630 Skattekonto; Debet; 4
8391 Rta skattekonto, ej skattepliktig; Kredit; 4

Intäktsräntan på skattekontot är inte skattepliktig och du skall därför ta hänsyn till detta vid beräkning av skatt och deklaration.

michaela

Hej!

TACK så mycket för ditt svar! Känns mycket bättre nu! (har dock lite följdfrågor)

Jag betalar in allt (dvs. a-skatt och arbetsgivaravgifter) samtidigt. Förstod jag dig rätt att jag inte ska blanda in 1630 i bokföringen om det inte är så att jag skulle vara sen med att betala a-skatten? Eller ska jag vid varje månads inbetalning också bokföra på 1630? Hur i så fall? Och om det nu är så kan jag börja att använda 1630 nu, eller måste jag bokföra alla månader retroaktivt så att säga? (har alltså inte med 1630 i min bokföring ännu  :-\)

Jag bokför ju "bara" så här nu:
1930 Bank KREDIT
2710 Personalens källskatt DEBET
2730 Lagstadgade sociala avgifter DEBET

Kan jag nu bara hipp som happ bokföra de 4 kronorna som du skrev eller måste jag göra det i samband med något annat?

Tack igen!
MVH
Michaela

Fredrik Stigsson

Hej!

Förstod jag dig rätt att jag inte ska blanda in 1630 i bokföringen om det inte är så att jag skulle vara sen med att betala a-skatten? Eller ska jag vid varje månads inbetalning också bokföra på 1630?
Ja, du behöver inte blanda in 1630 i den löpande bokföringen när du betalar skatten samtidigt som den dras från skattekontot, betalningen och debiteringen nollar ut varandra.

Kan jag nu bara hipp som happ bokföra de 4 kronorna som du skrev eller måste jag göra det i samband med något annat?
Du kan bokföra det nu, du kan ta en kopia på skattekontoutdraget och använda som underlag i bokföringen men kan även skapa en egen bokföringsorder för detta.

michaela