Hej,
jag har en liten enskild firma som sedan starten gått med förlust varje år. Jag bedriver detta samtidigt med en anställning, så det är inte så många transaktioner per år - än.
Jag köpte 2003 en dator för 17000 kr + moms och dessa 17000 kr ligger fortfarande kvar under inventarier. Min revisor (som nu är död) har inte gjort avskrivningar, eftersom jag gått med förlust. Jag vill minnas att han sagt att det tar vi när du börjar gå med vinst, vilket jag nu gör.
Men hur kan man då göra med avskrivningen? Datorn är förbrukad för länge sedan och jag har nu en annan dator (leasing), så värdet borde ju vara noll nu, men kan man skriva av allt direkt?
Tacksam för tips och råd!
mvh
Marcus
jag har en liten enskild firma som sedan starten gått med förlust varje år. Jag bedriver detta samtidigt med en anställning, så det är inte så många transaktioner per år - än.
Jag köpte 2003 en dator för 17000 kr + moms och dessa 17000 kr ligger fortfarande kvar under inventarier. Min revisor (som nu är död) har inte gjort avskrivningar, eftersom jag gått med förlust. Jag vill minnas att han sagt att det tar vi när du börjar gå med vinst, vilket jag nu gör.
Men hur kan man då göra med avskrivningen? Datorn är förbrukad för länge sedan och jag har nu en annan dator (leasing), så värdet borde ju vara noll nu, men kan man skriva av allt direkt?
Tacksam för tips och råd!
mvh
Marcus