Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Uttag av eget kapital...

Startat av bokmalen, maj 03, 2010, 05:13:05 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

bokmalen

Hej,

Så här i början har jag betalat alla utgifter, i min enskilda firma, ur egen ficka och bokfört detta på 2010 Eget kapital. Nu när det börjar att trilla in lite pengar i firman kan det vara läge att ta tillbaka lite av det jag investerat.

Som jag förstått det hela så är konto 2010 en skuld till mig. Om jag tar ut pengar ur firman och räknar ned skulden, är då dessa uttag "skattefria". Måste jag betala någon avgift på de pengar jag tar tillbaka, eller kvittas de direkt mot konto 2010? Vilket konto balanseras uttagen mot?

:P

LS


Som jag har förstått det är det inga problem att göra egna uttag när det handlar om en enskild firma. I slutändan är det ändå resultatet som man skattar för, dvs. intäkterna minus kostnaderna.

Nu är jag förvisso minst lika grön som du på det här området, så någon sakkunnig får gärna rätta mig om jag har fel.

Något som jag inte riktigt förstår är dock om man måste betala egenavgifter på den ev. vinst som uppstår vid räkenskapsårets slut  ???


bokmalen

Som gröna jag har förstått det: Ja.

TimFaste

"Grönt" verkar vara populärt i dessa dagar  ;D

Egna uttag är lika skattefria som när ni tar pengar ur en plånbok och stoppar dem i en egen byxficka! Däremot måste man vara mycket återhållsam med egna uttag så att man inte använder sin firma för att låna pengar för privat konsumtion!

Bank kredit
Eget kapital debet

bokmalen

Låt oss säga att jag betalar in hela F-Skatten i början på året 12800Kr Jag bokför detta enl.

Kredit 2010
Debit 2518

När tiden har gått och jag får tillbaka på F-Skatten, låt oss säga 5000Kr så sätts dessa in på mitt personkonto. Nu vill jag dra den i friman med motsvarande från konto 2010, men eftersom pengarna inte är på firmans konto, vad balancerar jag det mot?

Jag kan ju inte sätta in dem och sedan ta ut dem igen, då blir ju 2010 oförändrat.

TimFaste

F-skatt i enskild näringsverksamhet ska inte bokföras på 2518! Faktum är att alla de transaktioner du beskriver hör hemma under rubriken eget kapital! Om du betalar F-skatt från ditt privata konto behöver du inte bokföra något alls i firman.

bokmalen

Hmm, okej. Jag saknar någon bra beskrivning med exempel på vad som skall bokföras på varje konto i BAS 2010, så jag blir lite förvirrad ibland som du märker  :-\

Men om jag betalar F-Skatten med firmans medel, vilket konto balanserar jag mot då?

TimFaste

Du kan antingen debitera 2012 Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto) eller 2013 Övriga egna uttag om du inte bryr dig om att särredovisa din privata skatt.