Hur göra vid felaktig inbetalning av moms, arbetsgivaravgifter och källskatt?

Startat av Miapia, september 21, 2009, 03:46:51 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Miapia

Detta kan tyckas vara en långsökt fråga, men jag har faktiskt stött på problematiken och vet inte vad den regelrätta lösningen är.

Vad händer om man vid sista inbetalningen för året (till skattekontot) gör en felaktig inbetalning, och det totala beloppet avser flera olika skatter/avgifter. Säg att man betalar in 19500 kr i stället för 20 000 kr (10 000 kr moms, 10 000 kr skatt & soc avg).
Detta innebär då att man har en "extra" skuld om 500 kr på skattekontot.
Hur ska denna skuld då redovisas i inkomstdeklarationen längre fram, i balansräkningen?
Det går ju inte att veta om skulden ska ligga på moms, källskatt eller soc avgifter.

Om man inte gör det så svårt för sig antar jag att den kan ligga på något konto i stil med "övriga kortfristiga skulder", eller kanske rent av enbart som ett minussaldo på skattekontot, men jag misstänker att Skatteverket märker om det inte stämmer. Eller?

Några tankar?

Fredrik Stigsson

Hej!
Du kan göra så att du bokför utbetalningen om 19 500 så här:

1930 Checkräkning; Kredit; 19 500
1630 Skattekonto; Debet; 19 500

De enskilda skatterna på skattekontot debiteras först nästkommande period och kontosaldot på konto 1630 skall överensstämma med saldot på skattekontot per sista dag i räkenskapsåret. Du bör alltså skriva ut ett kontoutdrag för skattekontot per den sista dagen i räkenskapsåret och stämma av så att det finns överensstämmelse mellan konto 1630 och saldot på skattekontot enligt kontoutdrag.

Miapia

Hej!

Tack för ditt svar. Det är helt enkelt oftast enklare än man tror.:)

Allt kring detta bokslut (som ju är det första jag gjort) har varit lite småknepigt. Dels för att jag är nybörjare, dels för att mina svärföräldrar tidigare bokfört utan konton som 1630, 2710, 2730 osv, för att sedan förlita sig på att revisorn skulle ordna det hela vid årets slut. Samme revisor är lite "till åren" och inte så noga med att periodisera, så det har bidragit till att det varit lite extra kämpigt - i och med att det är hans tidigare arbete jag fortsatt med.

Men jösses vad lätt nästa bokslut kommer att bli!  ;D