Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Avräkningskonto och uttag

Startat av Kiki, oktober 15, 2010, 01:51:45 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Efter inkrämsaffären har AB nu en skuld till det gamla HBet.
Det finns ett avräkningskonto som ska användas när uttag görs. Jag har ett motkonto problem nu.

Antar vi att summa på eget kapital innan inkrämsaffären var hos HB 200 000,-
Men hela köpeskilling blev ju högre sammanlagt. Hela skulden till HB (till oss) ligger på 300 000,-

Om jag nu vill ta ut hela skuldsumman bokför jag på AB:
1930 kredit: 300 000
Avräkngsk. debet 300 000 som blir 0,00,- sen.

På HB bokför 1930 debet 300 000,-
Avräkng. kredit: 300 000,-

Bra så långt eller hur?

Nu vill jag ta ut det ur HB:
1930 kredit 300 000,-
och sen? skulle jag bokför hela beloppet på eget uttag till oss som delägare skulle jag ju hamna på ett - på 100 000,- eftersom eget kapital "bara" ligger på 200 000,-

Kanske har jag bara missuppfattat något litet...eller??? ???

Jag är tacksam som vanligt för er hjälp...och önskar alla trevlig helg! ;D


mikaelgreen

Du har nog förstått rätt. Det är fullt möjligt att få negativt eget kapital i ett HB. Så det blir som eget uttag du bokför det.

Fast BR måste ju fortfarande balansera, så om eget kapital är negativt måste det ju finnas något som väger upp, t ex en skuld på 100 tkr, ett upparbetat resultat på 100 tkr el dyl. Har du nåt sånt i BR?

Vad hände förresten i inkråmsaffären - köpte ni inkråmet för bokförda värden eller uppstod det en vinst där?

Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

TimFaste

Jag antar att HB-ets egna kapital (summan av konton i grupp 20xx) vid årets ingång var 200 kkr.

Och så säger vi att ni har lyckats avyttra alla tillgångar, betala alla skulder och kvar finns bara 300 kkr på bankkontot. Tja, då lutar det åt att HB-et, antingen under verksamheten fram till överlåtelsen eller i själva överlåtelsen (eller en kombination av båda faktorerna), fått en vinst på 100 kkr som delägarna ska betala skatt för.

Kan det förhålla sig så?

Kiki

Nej det uppkom ingen vinst, inte på själva köpet iaf.
Förhållandet är så.

Säljare HB
Köpa AB

Total köpeskilling säger vi 300 000,-
där ingår: Inventarier enligt BR
Varulager
Kundfordringar
förutbetalda kostnader
Bankmedel

total:300 000,-

Detta ska betalas genom att betala till säljaren:
Leverasntörskulder
Moms
Övrigt
Resterande belopp blir köparen skyldig säljaren (oss) exempelvis 200 000,-

total:300 000,-

Så nu kan jag efter alla skulder är betalda ta ut 200 000,- skattefritt som finns på avräkningskontot.
Men på själva eget kapital i HB finns säger vi 100 000,-
Som jag ser det är dem andra 100 000,- överskottet HB har haft under året, och HB kommer ju att skatta för beloppet.
Kanske är det rätt krångligt att förklara.

Så frågan blir om jag bokföra så att 200 000 hamnar på HB 1930 i debet och 200 000 på avräkningskonto i kredit balanserar detta och köparen (AB) har betalt alla sina skulder till säljaren.
Tar ut sen pengarna ut HB och krediterar 1930 med beloppet på 200 000,- debiterar jag 200 000 någonstans, nämligen på eget uttag, och där skulle sen uppstår ett minus på 100 000,- eller vilket motkonto ska jag ta istället för de 100 000,-?

Förstår ni?? ::)

mikaelgreen

Jäpp, det låter mycket riktigt som att du har ett upparbetat resultat under året på 100 tkr. Ditt egna kapital är alltså egentligen 100 tkr + 100 tkr - det är bara det att de sista 100 tkr kommer att bokas på eget kapital i slutet av året.

Så boka uttaget mot eget uttag, finns egentligen inget annat sätt att göra det. Egna kapitalet kommer tillfälligt att se ut att vara negativt, men i slutet av året kommer sedan det upparbetade resultatet att bokas mot eget kapital och om allt gjorts rätt och bolaget tömts, kommer egna kapitalet (och hela BR) att nollas i och med det.

/Micke
Accountfactory.com - Papperslös redovisning till fasta priser för småföretag.

Kiki

Just det, resultatet är inte fördelat ännu på våra delägarens konto, det har jag inte tänkt på. ;D

Tack så hemskt mycket för hjälpen. Bra att det löste sig.