Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Traktamente och milersättning?

Startat av LOHI, februari 06, 2011, 02:11:36 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

LOHI

Om jag ska resa för att köra maskin i tex Sthlm och har 20 mil dit.
Kan jag ta ut skattefritt traktamente och skattefri milersättning då?

Då det gäller ett bygge på ca 2 år så borde det väl gå under "tillfälligt arbete" och 3månaders regeln undgås?

Går det som tjänsteresa då det ligger utanför min vanliga verksamhetsort/bostadsort? Eller är det avdrag i deklarationen med sedvanliga avdrag över 9000kr som gäller?

Fredrik Stigsson

Hej,

om du reser till tex Stockholm för att utföra ett skattepliktigt arbete där så räknas det som en tjänsteresa. När det gäller skattefri milersättning så finns det inga särskilda restriktioner medan det finns särskilda restriktioner för skattefritt traktamente. För att skattefritt traktamente skall kunna betalas ut krävs minst en övernattning, att tjänsteresan går till en plats som ligger mer än 50 kilometer från den vanliga arbetsplatsen och minst 50 kilometer från den resandes bostad. Det skattefria traktamentet reduceras med 30 % efter tre månader.

Läs mer om milersättning
Läs mer om skattefritt traktamente

LOHI

Tack för svaret!

Men jag fick som anställd tidigare 300 skattefritt i traktamente i 2 år, hur löste dom det när dom betalade ut det?

Så man kringår inte 3 månaders regeln med att det är tidsbegränsat genom att det är ett byggprojekt på 2-3 år? Såkallat "tillfälligt arbete"?


Fredrik Stigsson

Hej!

Då det gäller ett bygge på ca 2 år så borde det väl gå under "tillfälligt arbete" och 3månaders regeln undgås?
Ja, det är möjligt. Se nedanstående utdrag från SKV 354 "Traktamenten och andra kostnadsersättningar (Från och med inkomståret 2011)":

Tillfälligt arbete
En förutsättning för att kunna betala ut skattefritt traktamente efter tre månader är att den anställde har rätt till avdrag enligt reglerna för tillfälligt arbete. Det betyder att arbetet på den andra orten måste vara kortvarigt. Det får inte pågå längre än högst ca två år. Om arbetet är tidsbegränsat till sin natur, t.ex. ett byggprojekt, kan du betala ut skattefritt traktamente även om arbetet pågår längre tid än två år.

LOHI

Precis, så om det uppfylls så kan jag ta ut traktamente efter 3 månader MEN det sjunker till 70% då? Och efter 2år till 50%?


Fredrik Stigsson

Hej!

MEN det sjunker till 70% då? Och efter 2år till 50%?
Japp, det stämmer. Det här anges också i SKV 354 "Traktamenten och andra kostnadsersättningar (Från och med inkomståret 2011)":

Efter tre månader kan du som arbetsgivare skattefritt betala ut högst 70 % av maximibeloppet per hel dag, efter två år kan du skattefritt betala ut högst 50 % av maximibeloppet respektive normalbeloppet per hel dag.

LOHI

Ok, då är jag med så långt.

Kan du förklara hur min förra arbetsgivare kunde betala fullt traktamente i 2.5 år? 300kr....

Men åker jag till Uppsala efter 3 månader och jobbar där i 4 veckor så blir det en "ny" 3 månaders period?