bokföra omvänd skatteskyldighet i Sverige

Startat av eduardo, april 30, 2014, 12:44:32 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

eduardo

Hej!

Två elektriker (byggbranschen alltså) med var sin firma jobbar ibland för varandra, båda är i Sverige.
I sådana fall säger SKV att det gäller omvänd skatteskyldighet, dvs. att Elektriker 1 fakturerar sina tjänster till Elektriker 2 utan moms. Det är elektriker 2 som skall redovisa momsen till staten.
Det är ok men...hur bokför jag detta då båda är mina kunder (vilken tur, va'?)?

Om jag förstått rätt skall jag registrera bara försäljningen för Elektriker 1 (låt oss säga 1000:-), medan för Elektriker 2 skall jag debitera "köp av tjänster" för 1000:- och den 25% (250:-) som "utgående moms". Korrekt????

Tusen tack!
Eduardo

Fredrik Stigsson

Citat från: eduardo skrivet april 30, 2014, 12:44:32 PM
Hej!

Två elektriker (byggbranschen alltså) med var sin firma jobbar ibland för varandra, båda är i Sverige.
I sådana fall säger SKV att det gäller omvänd skatteskyldighet, dvs. att Elektriker 1 fakturerar sina tjänster till Elektriker 2 utan moms. Det är elektriker 2 som skall redovisa momsen till staten.
Det är ok men...hur bokför jag detta då båda är mina kunder (vilken tur, va'?)?

Om jag förstått rätt skall jag registrera bara försäljningen för Elektriker 1 (låt oss säga 1000:-), medan för Elektriker 2 skall jag debitera "köp av tjänster" för 1000:- och den 25% (250:-) som "utgående moms". Korrekt????

Tusen tack!
Eduardo

Hej!

För elektriker 1 skall du bara redovisa försäljningen, det gör du på ett försäljningskonto med momskod för "Försäljning när köparen är skattskyldig i Sverige". För elektriker 2 debiterar du ett kostnadskonto med momskod för "Övriga inköp av tjänster" och så redovisar du den beräknade momsen (25 %) som både utgående moms och ingående moms.

Bokföra inköp av byggtjänster

eduardo