hur bokförs inbetalningar på valutakonto i Euro ?

Startat av eduardo, april 04, 2014, 11:50:35 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

eduardo

Hej!
Det gäller en enskild firma som använder kontantmetoden.
En del kunder befinner sig i utlandet, därför företaget fakturerar i Euro och får då inbetalningar i Euro på ett särskilt valutakonto som är kopplat till det vanliga affärskonto.
Hur bokför jag denna typ av inbetalningar?
Ägaren flyttar pengar (med växling) från valutakonto till affärskonto bara vid behov, vilket innebär att valutakursen kan ha ändrat, ibland betydligt, under tiden.

Exempel: Företaget fakturerar kunden för 1000 Euro. Kunden betalar 1000 Euro på valutakonto då 1 Euro = 9 Sek. Företagsägaren behöver dock ingen likviditet och lämnar Euro kvar på valutakontot. Nästa månad flyttar han pengar till det vanliga affärskonto då 1 Euro= 10 Sek. Vilket Eurovärde skall jag ta upp i bokföringen, som genomförs i svenska kronor?
Tusen tack och ha tålamod med mig, jag är helt ny på forum!
Eduardo

Cordula

Jag har gjort så att jag hade ett konto för det vanliga affärskontot och ett för valutakontot. När pengar kommer in behöver du räkna om beloppet till svenska kronor. Gör du i efterhand kan du kolla vilken genomsnittskurs skatteverket anser att man ska tillämpa. Annars kolla dagskursen. Alla belopp behöver räknas om till svenska kronor. När ägaren överför pengar från det ena till det andra kontot är det ett transfer mellan två konton, ingenting mer.

eduardo

Tuse tack för svaret!
Jag skall alltså räkna om allt det som hamnar på valutakonto, oavsett om ägaren flyttar pengar till affärskontot eller inte.
Problem är att ägaren flyttar sina pengar från Euro till svenska kronor om - t.ex. - en månad. Banken räknar om beloppet i Sek bara när överföringen sker och det blir säkert inte det samma som jag bokfört när betalningen kom in....

Kiki

Jag har också ett € valutakonto, som har fått sitt eget konto i bokföringen.
På mitt konto (SEB) visas både SEK och € om jag klickar på detaljer. Inte på era valutakonton?

// 8)

eduardo

Hej!
Nej, tyvärr. jag kör med Handelsbanken och valutakonto visar både saldo och transaktioner endast i Euro.

Alltså: jag tänkte göra så: Jag bokför beloppet dagen det kommer in med motsvarande värde i Sek. När, vid en senare tidpunkt, överförs pengar från valutakonto till affärskonto med växling och det uppstår en sklillnad, bokför jag detta som valutakursdifferens (antingen vinst eller förslust). Korrekt???
Mvh

Kiki

Låter rimligt enligt min uppfattning. Skulle också göra på det viset.

// 8)