Provision betald till kommissionär (jag är kommittent)

Startat av Stures, februari 09, 2010, 10:29:01 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Stures

Om jag säljer varor på kommission (jag är huvudman, någon annan säljer för min räkning) och använder mig av vinstmarginalbeskattning, hur ska jag då redovisa den andel av försäljning kommissionären tar som ersättning?

Jag frågade skatteverket och de sa att jag behöver bokföra denna ersättning och redovisa utgående moms för den.

Utan provisionsavgiften skulle det bli som vanligt:
1520 Fordran Debet, 100:-
3020 Försäljning VMB 100:- (exklusive avgiften, försäljningspris till konsumenten var således högre)

Nu ska alltså en kostnad in här någonstans. Om jag ökar försäljningen till t.ex. 110:- så att den täcker 10 % avgift (alltså det kunden totalt betalar) och samtidigt krediterar ett kostnadskonto 10:-, då blir väll vinstmarginalsunderlaget fel då jag dels kommer få högre vinstmarginalsbeskattningsunderlag och jag kommer också ta ut dubbelt med utgående moms på de där 10 :- då det dels blir genom VMB och dels genom att jag skulle bokföra utgående moms för ersättningen.


För ersättningen är väll utgående moms i alla fall ett givet konto som ska användas (kredit), men vilka blir de två andra?
T.ex. om jag kan ta det som en försäljningskostnad:
2610 utgående moms                  Kredit 2:-
6000 Övriga försäljningskostnader  Debet 10:-
xxxx - vilket blir då detta?

För att förtydliga så drar kommissionären direkt av deras ersättning från det kunden betalar, jag får aldrig någon skuld utan endast en avdrag i försäljningen.

TimFaste

Usch - det var krångligt. Om vi först glömmer frågan om VMB så står det så här i den aktuella momshandledningen:

Citera8.2.6 Förmedling i eget namn (6 kap. 7 § ML)
Den som i eget namn förmedlar en vara eller en tjänst för annans räkning, och uppbär likviden för varan eller tjänsten, anses som säljare och är därför skattskyldig för mervärdesskatt, om omsättningen som sådan medför skattskyldighet. Förmedlaren kan under dessa förutsättningar jämställas med en återförsäljare och blir skattskyldig för den förmedlade varans eller tjänstens totala försäljningssumma. Vad förmedlaren sedan erlägger till sin huvudman efter avdrag för sin egen förmedlingsersättning anses som huvudmannens ersättning för försäljningen till förmedlaren. En skattskyldig huvudman blir skyldig att redovisa utgående skatt på denna ersättning. Den mervärdesskatten blir i sin tur avdragsgill ingående skatt hos förmedlaren. Eventuell förmedlings- eller kommissionsersättning från uppdragsgivaren utgör en bonus eller återförsäljarrabatt som minskar inköpspriset för varan eller tjänsten. Den som t.ex. i egenskap av kommissionär omsätter varor för en kommittents räkning förmedlar varorna i eget namn på det sätt som beskrivits här.

Nu har jag inte sysslat med kommissionsfrågor, men om man tolkar ovanstående utdrag ur Handledning för mervärdeskatt 2009 så får vi se transaktionerna i två olika led. Du säljer till kommissionären. Denne säljer i sin tur med 10 % påslag. Varorna är i båda fallen föremål för VMB.

Kommisionärens försäljning skulle då se ut så här (jag har anpassat konteringen till kontonummerförslag bl.a. från publikationen "Redovisa Rätt 2010" - med vissa kompletteringar  ;)):

Debet 1520: 110 kr
Kredit 3219: 8 kr Nettomarginalen
Kredit 3211: 100 kr Nettoförsäljningen exkl beskattningsunderlaget
Kredit 2610: 2 kr

Eftersom det rör sig om VMB finns det ingen moms i samband med hans inköpskostnad. Kommissionärens bokföring av inköpskostnaden skulle kanske vara något i den här stilen:

Kredit 2443: 100 kr
Debet 4211: 100 kr

I din bokföring finns inte kommissionärens påslag och moms över huvud taget med. Du har inte med den att göra! Din bokföring blir därmed oförändrad:

Debet 1550: 100 kr Konsignationsfordran
Kredit 2610: ?? kr (baserat endast på din vinstmarginal)
Kredit 3219: ?? kr (din nettomarginal efter avdrag för VMB-moms)
Kredit 3211: ?? kr (försäljningsbeloppet som motsvarar anskaffningsutgiften)



Stures

Det låter helt klart vettigt, dock fick jag nyligen ett brev från skatteverket när jag frågade hur jag skulle göra.
Bland annat fick jag detta:

CiteraFörmedlaren kan under dessa förutsättningar jämställas med en
återförsäljare och blir skattskyldig för den förmedlade varans
eller tjänstens totala försäljningssumma. Vad förmedlaren
sedan erlägger till sin huvudman efter avdrag för sin egen
förmedlingsersättning anses som huvudmannens ersättning för
försäljningen till förmedlaren. En skattskyldig huvudman blir
skyldig att redovisa utgående skatt på denna ersättning. Den
mervärdesskatten blir i sin tur avdragsgill ingående skatt hos
förmedlaren. Eventuell förmedlings- eller kommissionsersättning
från uppdragsgivaren utgör en bonus eller återförsäljarrabatt
som minskar inköpspriset för varan eller tjänsten.

Så med den här meningen - "En skattskyldig huvudman blir skyldig att redovisa utgående skatt på denna ersättning", menar dom då att det inte blir lika lätt och logiskt som i ditt exempel ovan utan något mer komplicerat då jag måste redovisa för den med utgående moms?

TimFaste

Nej, om du kollar sammanhanget "Vad förmedlaren sedan erlägger till sin huvudman efter avdrag för sin egen förmedlingsersättning anses som huvudmannens ersättning för försäljningen till förmedlaren" så betyder texten att du blir skattskyldig för den ersättning som du får ifrån kommissionären. Ingenting annat! Uttrycket "denna ersättning" syftar inte på kommissionärens provision utan på kommissionärens ersättning eller betalning till kommittenten!

Man kan säga att kommissionsförsäljning är som vilken försäljning via återförsäljare som helst. Med ett undantag - lager av osålda produkter är kommittentens egendom! Om du säljer varor till en vanlig återförsäljare som köper in varorna redovisar du moms på den försäljningen. Återförsäljaren får dra av denna moms som ingående moms. När återförsäljaren i sin tur säljer varorna redovisar denne utgående moms på hela köpeskillingen. Du behöver aldrig bekymra dig om återförsäljarens marginal eller momsen på marginalen.

Stures

Tackar för svaren, blir ganska så rörigt för mig med alla regler hit och dit.
Så för att jag verkligen ska få det rätt, vågar jag fråga om en redovisning (med debit, kredit och konton) för följande transaktion som ajg då kan använda som mall:

Jag köper in en begagnad vara för 60 :- (inköpen behöver jag ingen hjälp att bokföra).
Denna säljer sedan min kommissionär till någon konsument för 120:-, 20 :- är dennes egna pålägg. 100 :- är priset på varan oss emellan och det är alltså detta jag får in som fordran hos kommissionären.

Jag tillämpar vinstmarginalbeskattning.
Min vinstmarginal blir på varan 40 :-.

TimFaste

Debet xxxx: 100 kr Konsignationsfordran alternativt konto för likvida medel om du väntar med att bokföra tills du fått pengarna
Kredit 2610:   8 kr (baserat endast på din vinstmarginal)
Kredit 3219 : 32 kr (din nettomarginal efter avdrag för VMB-moms; om du använder ditt redovisningssystems momsrapport så ska kontot ha kod för vinstmarginal ruta 07 i momsdekl.)
Kredit 3211:  60 kr (försäljningsbeloppet som motsvarar anskaffningsutgiften; ingen kod för momsrapport)