Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

intäkt 2012 eller 2013?

Startat av Kiki, januari 02, 2013, 09:53:09 AM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

hej,

gott nytt år allihopa!  ;D

Här kommer mina första bokslutsfrågor.

Mindre aktiebolag- K-2 gäller:

En kund har köpt något i vår internetbutik den 30.december, men på grund av heldagar har varken inbetalning skett och varan inte skickats iväg.
Försäljningspriset understiger 5000,-

Ska det tas upp som fordran 2012 eller inte? Om inte vad görs med min faktura som är daterade 2012?


Vi sålde flera varor till en kund i början av december, beloppet överstiger 5000,-
Varan beställdes 2012 och levererades till största del 2012. Fakturan skickades 2012. (men en anteckning om att en liten del kommer att levereras 2013-se nästa rad).

En liten del av varan kommer dock att levereras kommande vecka när vi har fått in leveransen. En faktura för delar av dessa vara får vi 2013, andra delen finns fortfarande i vårt lager. Belopp för dem inte levererade varorna överstiger sammanlagt 5000,-

Ska den delen som inte har levererats ännu tas upp som intäkt 2013? Och hur löser jag då det här med fakturan som är daterade 2012? Ska jag kopierar den och bokför den inte levererade delen först 2013?


Tacksam för lite vägledning

// 8)

Fredrik Stigsson

Hej,

Citat från: Kiki skrivet januari 02, 2013, 09:53:09 AM
En kund har köpt något i vår internetbutik den 30.december, men på grund av heldagar har varken inbetalning skett och varan inte skickats iväg. Försäljningspriset understiger 5000,- Ska det tas upp som fordran 2012 eller inte? Om inte vad görs med min faktura som är daterade 2012?
Fakturan är daterad 2012 och skall därmed bokföras, om kontantmetoden tillämpas så måste ni bokföra en kundfordran avseende fakturan. Någon prestation har inte utförts eftersom varorna inte har levererats och då borde ni inte bokföra någon intäkt för det här, inkomsten understiger dock 5000 och då behöver ni inte göra någon periodisering enligt K2.

Citat från: Kiki skrivet januari 02, 2013, 09:53:09 AM
Vi sålde flera varor till en kund i början av december, beloppet överstiger 5000,-
Varan beställdes 2012 och levererades till största del 2012. Fakturan skickades 2012. (men en anteckning om att en liten del kommer att levereras 2013-se nästa rad).

En liten del av varan kommer dock att levereras kommande vecka när vi har fått in leveransen. En faktura för delar av dessa vara får vi 2013, andra delen finns fortfarande i vårt lager. Belopp för dem inte levererade varorna överstiger sammanlagt 5000,-

Ska den delen som inte har levererats ännu tas upp som intäkt 2013? Och hur löser jag då det här med fakturan som är daterade 2012? Ska jag kopierar den och bokför den inte levererade delen först 2013?
Den del som inte har levererats har kunden förskottsbetalat, ni har inte utfört en prestation avseende den här delen under 2012 och då skall den här delen inte klassificeras som intäkt under 2012. Den del som inte har levererats kan periodiseras som en förutbetald intäkt.

Kiki