Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Lån i firman

Startat av ronja, januari 27, 2011, 03:51:15 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

ronja

Jag använder mig av visma spcs (enskild firma). Då jag öppnade nytt företag i programmet så fyllde jag i att jag tagit lån på 70000 kr. (Ingångsvärden, skulder) Efter det har jag bokfört mina betalningar på lånet (betalning av firmans lån) samt ränta. Nu när jag skulle påbörja mitt bokslut så upptäckte jag att det står att jag har 132000 kr i låneskulder. När jag tittat runt lite så såg jag att de flesta bokför sina lån som egna insättningar, skulle jag i så fall gjort det? Någon som kan förstå varför mina låneskulder är på 132000 kr? (Har inga leverantörsskulder osv.)


Fredrik Stigsson

Hej,

du har förmodligen bokfört fel när det gäller debet och kredit. Amortering och ränta på ett lån bokförs exempelvis så här:

1941    Bankkonto affärsbanken; Kredit; 25 000
2351    Fastighetslån, långfristig del; Debet; 20 000    
8415    Räntekostnader kreditinstitut; Debet; 5 000    

JTSB

Jag upplevde samma sak. När jag startade min firma 2010 tog jag ett lån á 80 000 kr och har bokfört amorteringen på lånet samt ränta som en "Utbetalning". Nu när jag ska deklarera så har jag plötsligt dubbelt så mycket i Låneskulder. Undrar hur detta kommer sig. Hur ska man bokföra amorteringen? Som en inbetalning eller utbetalning? Hur är det med Räntan? Det är väl en utbetalning?

Hur justerar man detta i Visma Enskild Firma i efterhand? Om det är så att all amortering ska bokföras som en inbetalning. Kan jag lägga till en post för hela summan som det blivit fel med under året för all amortering x 2. Tex om jag betalat av 50'000 på lånet, bokfört det som en utbetalning - då får jag isf lägga in en inbetalning á 50'000 kr x 2? Tänker jag rätt?

Fredrik Stigsson

Hej,

en amortering är en utbetalning. När du tar upp ett lån så krediterar du ett lånekonto, när du amorterar så debeterar du detta lånekonto med amorteringens belopp.

Ex.vis lån
1930 Bank; Debet; 10 000
2310 Lån; Kredit; 10 000

Ex. vis amortering
1930 Bank; Kredit; 2 000
2310 Lån; Debet; 2 000