Forumnyheter:

Nytt forum om bokföring!

Huvudmeny

Bokföring efter inkråmsaffär

Startat av Kiki, september 11, 2010, 04:06:35 PM

Föregående ämne - Nästa ämne

Kiki

Hejo,

nu efter inkråmsaffären dyker det upp någon svårighet.
Jag gjorde ett bokslut till 2010-08-31
Inkråmsaffären gjordes 2010-09-10

Nu har under tiden mellan bokslut och inkråmsaffären några leverantörsskulder blivit betalda vilka jag vill bokföra.
Min revisor var snällt och gjorde ett exempel hur jag ska göra, men får inte ihop det rent logiskt.

Exemplet ser ut så här:
Utbetalning kontot fr. gamla HB
2440 Debet: 2000
1930 Kredit: 2000

1930 Debet: 2000
2440 Kredit: 2000

Dert nya AB som har tagit över HB

2440 Debet: 2000
1930 Kredit: 2000


Jag förstår inte posten i HB där jag först boka ut skulden och kreditera 1930, vilket är klar, men varför ska jag sen boka 200,- i Debet på 1930?
Skulle då inte  isas ett fört stort belopp på 1930? 2000,- som inte finns där?

Visst är det någon här som kan svara på det?? ;)

tacka
kiki

TimFaste

Det är nog svårt för någon på forumet att ge dig klara besked. Mycket handlar om hur man genomfört transaktionerna vid överlåtelsen - både i handelsbolaget och i det nya aktiebolaget. Tidsaspekterna spelar också roll.

Förslagen till transaktionerna i handelsbolaget tar ut varandra så det blir som ogjort.

Tog aktiebolaget över leverantörsskulderna också?

Kiki

Hej,

tack för ditt svar.
Jo, AB tog över alla fordringar och skulder som fanns den 2010-08-31

Inkråmsaffären vi gjorde igår var ju 10 dager efter det, och under de 10 dagar har ju några fakturor blivit betalda fast som sagt på HBs 1930 konto.

Jag förstår att det svårt att svara på det om man inte känner detaljer, jag får fråga min revisor annars, tänkte bara fixa allt nu under helgen. Men jag vill helst inte göra något jag själv inte förstår, varför det ska göras på ett visst sätt. ::)

Kiki

TimFaste

Jag kan tänka mig att överlåtelsen medförde att handelsbolaget fick en fordran på det nya aktiebolaget, eller också gjordes en överföring av pengar som reglerade förvärvet.

Och så säger vi att sammanställningen där alla tillgångar och skulder specificerades gjordes per den 31 augusti - kan det vara så????

Togs checkkontot också över? Jag förutsätter att det inte gjorde det. Huruvida pengar fördes över är en annan fråga eftersom det beloppet måste ha reglerats i avtalet. De saldon som då skulle ingå i förvärvet av kontanta medel och banktillgodohavanden borde vara saldot per 2010-08-31 enligt mitt förmenande.

Om nu handelsbolaget - för aktiebolagets räkning - efter den 31 augusti betalar leverantörsfakturor så tycker jag att det enda som hänt i handelsbolagets bokföring är att HB:t har fått en fordran på AB:t. T.ex.:

1930 Kredit
1690 Debet

HB:t har lämnat över sina leverantörsskulder så dem byr sig HB:t inte om!

I aktiebolaget borde det då uppstå en motsvarande transaktion:

2440 Debet (i aktiebolaget finns nämligen alla leverantörsskulder fr.o.m. den 1 september 2010)
2890 Kredit (avräkning mot HB:t)

Observera att enligt min modell ska saldot på konto 1690 i HB:t alltid vara lika stort som saldot på konto 2890 i AB:t. Dock att när det är skuld på ena stället så är det fordran på det andra!